Via Coolblue heb ik 4 Nest rook-alarmen gekocht. Mooie dingen die volgens Nest na 10 jaar moeten worden vervangen. Tot mijn schrik bleek na installatie en goed kijken in de Nest app dat ze al na iets meer dan 9 jaar moeten worden vervangen. Brandmelders zijn een verbruiks-artikel, je koopt eigenlijk "een voorraad brand-bewaking voor 10 jaar", maar in dit geval is het dus 9. Maar wel voor de volle prijs.
Coolblue geeft aan dat ze dit niet echt vreemd vinden, ze gaan in elk geval het probleem niet oplossen. Ze wijzen naar Nest (want die belooft de 10 jaar). Ik mag de brandmelders wel retourneren. Dat is netjes maar daarmee zijn wel 2 problemen: ten eerste moeten ze dan weer gedeinstalleerd worden (weer 4 keer klimmen op ladders etc), en ten tweede blijft de vraag dan staan of dit wel mag.
Uiteraard heb ik Nest ook maar even benaderd. Die geven een lange mail terug waarin ze wijzen naar Coolblue want ze hebben geen invloed op hoe lang het bij de retailer ligt. Klopt, maar deze zending is pas in juni bij Coolbue geleverd door Nest, toen was er dus al een maand of 10 van de levensduur om. Ook schrijven ze heel mooi: "Nestbelooft dat deNestProtect 10 jaar meegaat en u wil natuurlijk ook voor de volle 10 jaar genieten van uwNestProtect. Dat kunt u gewoon doen. Natuurlijk zal de tijd iets korter zijn". Ik kan dus de volle 10 jaar van mijn Nest Protect genieten..... maar dan wel ietsje korter.... Kortom: mag dit gewoon? Als consument kon ik niet weten dat er opeens een jaar levensduur af zou gaan, dus waarom zou ik dit zo maar moeten accepteren?