BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Blokverwarming van VWV

Bijdrage door gebruiker
05-11-2013
4 reacties
Mijn vriendin is woonachtig in een flat in Rijswijk, een eenpersoonsappartement die voorzien is van blokverwarming die tegenwoordig wordt beheerd door VWV Belenux.
Vorig jaar ontving mijn vriendin (via haar verhuurder) een rekening van VWV Belenux die schrikbarend hoog was. Dit was het eerste jaar waarin VWV Belenux de blokverwarming beheerde i.p.v. ISTA. Haar verhuurder had nog nooit zo'n dure rekening ontvangen. Voor enkel de collectieve verwarming kosten (blokverwarming) kreeg ze een rekening met variabele energiekosten van €375,01 (1088,78 eenheden). Er stonden drie meters op de eindafrekening:
- Badkamer, 2344 eenheden * Factor 0,23
- Slaapkamer, 233 eenheden * Factor 0,29
- Woonkamer, 497 eenheden * Factor 0,97
De badkamermeter, bij verre uit de grootste verbruiker, konden we niet vinden en bleek niet eens te bestaan! Nadat wij dit hebben gemeld bij VWV is een medewerker dit komen verifiëren en is vervolgens een correctie op de nota toegepast. De variabele energiekosten op de eindafrekening werd vervolgens gecorrigeerd naar €189,32 (549,66 eenheden).
Hoewel VWV hier een fout had gemaakt is mijn vriendin hierdoor nog bewuster de CV gaan gebruiken omdat ze als studente niet zo maar een dergelijk bedrag kon ophoesten dat moest worden bijbetaald indien de rekening wel correct zou zijn geweest. Tevens is het advies van de medewerker van VWV opgevolgd om het bankstel te verplaatsen en geen meubilair dicht op de CV te plaatsen.

Ondanks het bewuster en zuiniger verbruik van de CV dit jaar, is het toch weer raak en valt de rekening nog duurder uit dan de ongecorrigeerde rekening van het jaar ervoor. De variabele kosten van afgelopen jaar bedragen €416,83! Dat is meer dan 220% in vergelijk met de variabele kosten van het jaar ervoor (€189,32). Volgens de afrekening zouden op ditmaal twee meters zijn verbruikt:
- Slaapkamer, 118 eenheden * Factor 0,29
- Woonkamer, 1170 eenheden * Factor 0,97
Dus hoewel mijn vriendin zeer zuinig met de verwarming is omgegaan is er zeker tweemaal zo veel eenheden in de woonkamer verbruikt wat deze peperdure rekening verklaart, volgens VWV.

Telefonisch kom is niet veel verder. De meterstanden worden op afstand (digitaal) afgelezen en volgens VWV moet het daarom kloppen. Dat er het eerste jaar ook niks van klopte door een spookmeter mag niet als excuus worden gebruikt want digitale meters liegen niet, aldus het bedrijf.
De specificaties waarop het verbruik per maand zou moeten staan heb ik inmiddels aangevraagd en zou mijn vriendin 'hopelijk deze week nog' per e-mail moeten ontvangen. Hierover beschik ik nu dus nog niet.

Heeft iemand tips hoe dit verder aan te pakken? Wellicht dat mijn vriendin samen met haar verhuurder het bedrijf moet dagvaarden om zo alsnog haar gelijk te krijgen maar misschien heeft iemand anders nog tips?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.