Ik zou graag suggesties willen, want de firma Atag berekent mij tot tweemaal toe voor dezelfde scharnieren kosten, welke na zeer korte tijd kapot zijn gegaan. De deuren worden trouwens voorzichtig geopend. Ik ben van mening, dat dit een inferieur product is en langer mee moet gaan en ik hier niet als klant voor moet opdraaien. Een keer betalen is voldoende. Nu word ik weer naar de verkoper (keukenleverancier) verwezen, maar het betreft inbouwapparatuur. Kortom van het (keuken)kastje naar de muur gestuurd. Zeer slechte service van ATAG en antwoorden. Wie weet raad. Alvast bedankt.
-------------------Als fabrikant zijn wij wettelijk verplicht om 2 jaar garantie te verlenen op onze toestellen. Fabricagefouten treden binnen het eerste half jaar op.
Het consumenten recht waarop u doelt geeft inderdaad aan dat u een deugdelijk product geleverd dient te krijgen. Ditzelfde consumenten recht geeft aan dat u bij problemen zich moet melden bij de verkopende partij. Als er mankementen optreden binnen deze periode mogen er echter wel kosten in rekening gebracht worden door deze partij. Dit moet echter gebeuren in redelijk- en billijkheid. Als u vindt dat dit niet gebeurt is zult u zich bij hen moeten vervoegen. De wettelijke garantie is afkomstig van een Europese Richtlijn en is in mei 2003 in werking getreden.
In de wet consumentenkoop en garantie staan de verplichtingen genoemd van de verkoper en rechten van consumenten als een product niet voldoet aan de afspraken en verwachtingen.
Deze wet is te vinden in het Burgerlijk Wetboek Boek 7
Deze wet zegt: (vrij vertaald)
Een verkoper moet waarmaken wat hij beloofd over een product en wat een koper in het algemeen van een product mag verwachten.
Hierbij speelt mee; de verwachte levensduur. Deze is volgens de Consumentenbond voor:
Gasformuizen: 10 jaar
Koelkast, kookplaat en inbouwoven: 8 jaar
Een klant kan dus terecht vragen om een korting op de reparatiekosten van een apparaat, ook als de garantie die we hebben gegeven verstreken is. Hierbij gelden uiteraard wel de gebruikelijke garantievoorwaarden.
ATAG is de fabrikant en doorgaans niet de verkoper dus wettelijk gezien moet de klant hiervoor bij de keukenvakzaak zijn.
Maar we proberen het altijd eerst zelf met de klant op te lossen. Bijvoorbeeld door het instellen van de 5 jaar garantie bij registratie en door het hanteren van maximale reparatiebedragen.
De wet geeft aan dat we een gebruikersvergoeding mogen vragen voor de jaren dat de klant het apparaat heeft gebruikt. Zie hiervoor de map gebruikersvergoeding.
----------------------------------------
Mijn reactie:
Ik zal wederom herhalen, waarom uw organisatie samengevat in gebreke is en beroep mij op de wet:
BW7 art 17 lid 1
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
Descharnier van de deur van het vriesgedeelte was eveneens onredelijk sneldefect. Het defecte scharnierheeft een plastic binnenwerk. Dit kwam ermet kleine stukjes tegelijk uit (zowel bij de koelkast en wederom bij de vriezer). Nu zijn deze scharnieren vervangen voor geheel 'ijzeren' scharnieren. Kortom fabricagefouten, daar hoeft een klant niet voor op te draaien.
--------------------------------------------
Reactie Atag: 22 feb.
GARANTIE: opsomming van hun voorwaarden etc. etc. etc.
Uw verzoek aan ons om compensatie kunnen wij niet honoreren.
Ons inziens is er echter geen sprake van opzet of nalatigheid waardoor er geen sprake kan zijn van compensatie.
Het spijt ons u in deze niet van dienst te kunnen zijn.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
ATAG Nederland b.v.
----------------------------------------
Mijn Reactie:
Betreft: klacht na garantietermijn
D.D. februari 2011 is via ….(keukenleverancier) te …… door mij een keuken aangeschaft. Via hen heb ik Atag apparatuur gekocht, waarbij de keukenverkoper mij garandeerde dat het merk Atag staat voor kwaliteit en en levensduur en daarom zijn prijs ook meer dan waard is.
Ik heb, zoals blijkt uit registratie van garantie, meerdere Atag apparatuur gekocht, waaronder een inbouw koelvriescombinatie. Het woord zegt het al onlosmakelijk met elkaar verbonden als units van een inbouwkeukenkast gemonteerd met 4 identieke scharnieren.
Het gekochte beantwoordt niet aan de overeenkomst, omdat het niet de eigenschappen bezit die ik mocht verwachten. Op 8 augustus 2014 is mij duidelijk geworden dat het gekochte nl. de scharnieren van mijn Atag inbouwkoelkast gebreken vertoonde. Ik heb/had de volgende klacht:
de onderste en bovenste scharnieren blokkeren zodat de koelkast niet meer geopend noch gesloten kan/kon worden.
Daaruit bleek dat het bij u gekochte product niet aan de overeenkomst beantwoordde. Na ruim 2,5 jaar kapot na de garantietermijn is echter onredelijk kort. De termijn is in strijd met de wettelijke conformiteitseis op grond waarvan het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden. Het gekochte moet gezien zijn aard veel langer probleemloos functioneren kunnen. In 2014 heeft u mij reeds voor een malafide product laten betalen ten bedrage van € 104,= (22.08.2014).
Nu doet zich exact hetzelfde probleem voor bij de bij inbouwvriezer:
de onderste en bovenste scharnieren blokkeren zodat de vriezer niet meer geopend noch gesloten kan/kon worden.
In wezen geeft u geen garantie, maar beperkt u door de korte garantietermijn de rechten die ik als koper heb en daarmee ga ik niet akkoord. Ik ga dan ook niet over tot betaling van factuur …... Ik meen, dat één maal ten onrechte voor een malafide product betalen al buiten proportie is en ik dan ook buitengewoon teleurgesteld ben hoe ten tweede male deze klacht is opgepakt door Atag door doodleuk alsnog een rekening te sturen, zonder het voorgaande hier in mee te nemen.
Ik vertrouw erop, dat Atag desondanks toch staat voor de kwaliteit, die zij garandeert en uitspreekt en haar klanten serieus neemt.