BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Angst om over te stappen van energieleverancier door ervaringen verleden. Wie kan advies geven ?

Bijdrage door gebruiker
15-09-2013
39 reacties
Dag allemaal,

Ik zit al zo'n 13 a 14 jaar bij Essent. Dit is eigenlijk automatisch zo gegaan, omdat de vorige bewoners al bij Essent zaten.

Toch is er 2 keer iets fors misgegaan door toedoen van Essent. Hierdoor bleef het ook maanden fout gaan en hier heb ik zeer veel stress van gehad.

Het blijkt dat ze bij Essent met meerdere computersystemen werken en dat deze systemen niet goed met elkaar samenwerken en zij de facturen vervolgens niet controleren. Bijvooreeld: handmatig passen zij het e.e.a. aan, maar hun andere systeem blijft dan wel automatisch nota's sturen, gebaseerd op de 'oude bedragen'. Zo werden er in mijn geval ten onrechte agressieve betalingsherinneringen gestuurd, terwijl ik al mijn nota's reeds had betaald en ook alles tijdig had betaald. Ook gingen er veel meer andere zaken mis. Ik vind het ook wel bijzonder; Essent vertelde mij dat een nieuw computersysteem wel nodig is, maar veel te duur, maar ze kunnen wel nieuwe centrales bouwen. M.a.w.: de klanttevredenheid vinden zij minder belangrijk.

Doordat het aan het eind van 2012 en begin 2013, zo fors misging, besloot ik om dit jaar echt definitief over te stappen. Toch, ik merk dat ik hier als een berg tegenop zie, door alles wat ik reeds heb meegemaakt bij Essent.

Nu wil ik graag op de 1e van de maand ( 1 oktober 2013 ) een nieuwe energieleverancier hebben, maar nu vraag ik mij het volgende af; hoe ver van te voren moet ik dit aangeven en kan ik ook handmatig aangeven dat ik op de eerste van de maand over wil stappen op een nieuwe energieleverancier ? Hoeveel dagen zitten er tussen ? Waar moet ik vanuit gaan ?

Eigenlijk zal ik nu wel over willen stappen, maar voel ik mij onder druk gezet door Essent. Immers, op 11 september ontving ik reeds mijn factuur voor de maand oktober ( bijna 3 weken te vroeg ). Als ik deze week over zal stappen, dan gaat er op administratief vlak bij Essent direct al het e.e.a. mis, omdat de nieuwe factuur nu al in mijn Finbox staat. ( Ik vind het ook heel dwingend en beklemmend, als bedrijven al 3 weken van te voren nota's gaan sturen naar je Finbox, zoals bij Essent. ) Ga ik nu alvast overstappen, dan weet ik uit ervaring, dat hun computersystemen dit niet kunnen 'handelen' en dat ik dus direct al dubbel moet betalen, want zo'n Finbox factuur, die gaan ze niet aanpassen. )

Door bovenstaande, voel ik mij genoodzaakt om maar direct op de 1e van de maand over te stappen en vóór de 10 van de maand, ter voorkoming van wederom een nieuwe Finboxfactuur voor de maand november. Mijn angst is dat ik nu direct 3 nota's moet betalen ( voor Essent 2 en 1 voor mijn nieuwe leverancier ).

Ze hadden mij er vorig jaar reeds op gewezen, dat ik wellicht 2 keer moet betalen, maar dat dit pas in een later stadium wordt verrekend.

Wie kan de angst iets weghalen en wie kan antwoord geven op mijn vragen ? Ik ben op zoek naar constructieve antwoorden en mensen die begrijpen waarom ik hier tegenop zie.

Dank u wel.



Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.