Goededag,
Wij zijn een paar maanden geleden verhuisd en wonen nu in de regio Groningen. Onlangs ontving ik een brief van Energiewacht (onderdeel van Essent). Daarin stond vermeld dat de vorige bewoners een onderhoudscontract voor de CVinstallatie bij hen hadden gehad. In de brief stond dat indien wij het bijgevoegde formulier niet retour zouden sturen binnen drie weken Energiewacht zou gaan beginnen met het innen van de abonnementskosten op onze naam. Een retouradres voor het formulier in kwestie is bovendien niet opgegeven.
Dat dit uiterst schofterig is lijkt mij nogal duidelijk. Maar wat het helemaal schandalig maakt is dat zij deze brief op 8 juli hebben verzonden, wat midden in de vakantie periode is. Het is toch te schandalig voor woorden dat je terugkomt van vakantie om vervolgens tot de conclusie te komen dat je vastzit aan een abonement van 12euro per maand (is niet gebeurd in mijn geval, maar ik vrees voor anderen die dit treffen).
De ketel in kwestie is in eigendom van onszelf en heeft dus niks met Essent te maken. We hebben een andere energieleverancier, dus in die zin ook niks met Essent te maken. Ook hebben we geen enkel contract overgenomen via de notaris bij de overdracht van de woning.
Ik kan me niet voorstellen dat het is toegestaan dat een bedrijf je een product of dienst toestuurt en vervolgens stelt dat de ontvanger het moet betalen tenzij hijeen reactieterugstuurt. Dat is wel een ergoneerlijkeen ongewenstemanier van verkopen.
Mijn vraag is dan ook: is deze agressieve verkoopmethode toegestaan? Zo nee, dan ga ik hier (juridische) actie op ondernemen. Zo ja, dan ben ik zeer teleurgesteld in het Nederlandse consumentenrecht.