Beste kassa-redactie en kassa forum leden.
Een paar maanden terug heb ik gelukkig besloten om over te gaan stappen en eindelijk weg te gaan bij NL energie. dit wilde ik al doen vanaf het moment dat ik een waarborgsom diende over te maken bij het afsluiten van het contract. in de algemene voorwaarden van NL energie stond dat hier een rekenrente(wettelijk) minus 3 procent werd overgemaakt. de rekenrente is al jaren 3 procent. (ook op dit moment) Nadat ik meerdere mails heb moeten sturen( na drie weken een dagelijkse mail) kreeg ik eindelijk een antwoord op mijn vraag over de rekenrente. De voorwaarde dat er 3 procent werd afgetrokken was niet meer van toepassing. er werd beloofd dat er bij het beëindigen van de overeenkomst de waarborgsom van 180 euro inclusief de geldende rekenrente terug gestort zou worden. En ik heb in augustus van dit jaar 180 euro terug gekregen. doordat het bedrag 507 dagen op de rekening van NL energie heeft gestaan is er 7,5 te weinig terug gestort.
Hieronder een opsomming van de feiten die de afgelopen maanden zijn voorgekomen.
1 Ik kreeg op 26 juli 2012 de eindnota van 108,35. De waarborgsom was hier niet in meegenomen. daardoor kreeg ik een rekening, terwijl ik recht had op een bedrag van 180+ rekenrente- 108,35 = 71,65 + rekenrente over 180 euro.
2 contact opgenomen met de klantenservice. Het antwoord dat gegeven werd was dat dit bij een andere afdeling lag en niet verrekend kon worden. Ik moest maar gaan betalen anders zouden er incassokosten in rekening gebracht gaan worden. Ondanks dat ik uitgelegd had dat je dat juridische niet hard kan maken als er nog een waarborgsom open staat werd aangegeven dat verreken niet kon. De reden was dat dit bij een andere afdeling lag. Is niet mijn probleem.
3 de volgende stap was dat ik een mail heb gestuurd waarin ik de de betreffende voorwaarde over de waarborgsom stond opgenomen heb vermeld. verzoek was of de bedragen verrekend konden worden. na drie dagen nog geen mail, dus maar een brief gestuurd met hetzelfde verhaal. ongeveer een week erna gebeld door een mevrouw van NL energie met de mededeling dat het bedrag verrekend zou gaan worden.
4 Op 27 augustus 2012 kreeg ik 180 euro terug gestort. Dus er was niet gedaan zoals in het telefoongesprek beloofd. Hiernaast is de 7,50 aan rekenrente niet meegenomen.
5 Op 29 augustus een eerste aanmaning gehad inclusief 15 euro incassokosten. De incassokosten ga ik natuurlijk niet betalen. Hier dient bij vermeld te worden dat er meerdere betalingsherinneringen zijn verstuurd en dat ik sms berichten heb gehad met het verzoek 108,35 over te maken. Dit was op 1 sms na allemaal voordat de 180 euro waarborgsom was overgemaakt(27-8-12).
6 Doordat ik alles op een rijtje aan het zetten was bleek dat de jaarnota, waar een actiekorting verrekend zou gaan worden ook niet klopte. In het afgesloten contract stond dat er een bedrag van 380 euro verrekend zou gaan worden met de jaarnota. In een brief van 3 mei 2011 van NL energie staat dit bedrag opgenomen. Waarom is er dan 319,33 aan actiekorting in de jaarnota verwerkt. weer een fout van NL energie.
7. De aanmaning van 29 augustus heb ik betaald op 2 september. Alleen niet het volledige bedrag. Ik heb de incassokosten niet betaald en van de openstaande rekening 108,35 euro ( 380-319,33) 60,67 en 7,50 (rekenrente) afgetrokken. Dus 40,18 betaald. wacht de actie van NL energie nu af.
Komt dit vaker voor? en zo ja wat levert dit NL energie wel niet op?
Maarten Westerhuis