BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Woningbouwvereniging vraagt veel info over garantsteller. Hoe zit het precies?

  •  
05-07-2017
Hoi forumleden,

Een woningbouwvereniging vraagt, voor de huur, om een garantsteller. Logisch, maar de hoeveelheid informatie die zij gelijk willen vind ik minder logisch. Zo vragen ze het volgende:

- Werksituatie
- Vast/tijdelijk contract
- Bruto inkomen
- Spaargeld en maandlasten -> ja/nee -> invoeren bedrag
- Heeft de ouder kredieten?
- Betaalt de ouder partneralimentatie?
- Ontvangt de ouder partneralimentatie?
- Huidige woonsituatie (huur of koop)

Het bovenstaande vind ik nog niet zo heel vreemd, hoewel het uitgebreid invoeren van bruto inkomen en spaargeld mij ook niet heel erg lekker zit, enfin...

Vervolgens willen ze bijlagen. Namelijk:
- Recente werkgeversverklaring
- 3x loonstrook
- 3x bankafschrift
- Bewijs eigen vermogen (indien van toepassing)
- Bewijs kopie opgave partneralimentatie (indien van toepassing)

Het bovenstaande vind ik wel erg veel informatie.Wat als ik door bepaalde situaties geen ouders zou hebben? Dan kom je nergens verder.Is dit allemaal nodig om iemand garant te laten stellen? Wat mag zo'n vereniging wel/niet vragen? Wat is wettelijk geregeld?

Ik hoor graag jullie antwoorden.

Dank alvast.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.