Beste M,
Ik ben student en heb doormiddel van een makelaar een kamer gevonden in Zwolle.
Ik zou de kamer per 1 februari huren, echter kreeg ik pas een sleutel op 3 februari aangezien ze niet de juiste sleutels hadden.
Hier was ik dus toen van plan in te trekken alleen mijn hele kamer stond nog vol met een aantal meubels en afval van de vorige bewoner. Allemaal dingen die niet meer bruikbaar waren. Hier heb ik over gebeld naar de makelaar en ik moest zelf voor de afvoer van het afval zorgen.
Toen ben ik er 5 februari ingetrokken toen ik de kamer enigszins een beetje aan kant had. Toen kwam ik er echter tot mijn verbijstering achter dat er zeer slecht/geen internet aanwezig was. Er was wel zogenaamd draadloos internet aanwezig maar dit was bijna nooit in de lucht en het signaal was simpel weg te zwak.
Dit verbaasde mij aangezien ik tijdens mijn bezichtiging in het huis nog gevraagd had naar het internet. Toen zei de makelaar dat er draadloos internet aanwezig was wat door de huurders zelf onderling geregeld werd.
Dus ben ik naar de makelaar gegaan, toen werd gezegd dat het niet in het huurcontract vermeld stond en dat ze dus ook niet garant hoefden te staan voor de kwaliteit. En in het huurcontract staat niets over het internet.
Na dat ik nog externe ontvangers heb geprobeerd om te kijken of ik het probleem zelf kon verhelpen en een maandje ergernis ben ik wederom naar de makelaar gegaan. Die zei dit keer dat ik zelf maar moest zorgen voor een oplossing. Dus ik heb KPN hier over gebeld wat de mogelijkheden zijn om misschien eventueel een eigen ADSL verbinding aan te vragen. Maar dit bleek echter niet mogelijk.
Toen ik zelf dus geen mogelijkheid kon vinden voor de oplossing, ben ik wederom naar de makelaar gegaan, dit keer zeiden ze echter dat ze bewust geen uitspraken doen over het internet tijdens de bezichtigingen.
Toen was voor mij de maat wel vol, aangezien je als student simpel weg niet kunt leven zonder internet en je van het kastje naar de muur wordt gestuurd heb ik toen 28 juni een aangetekende brief gestuurd met de opzegging van dat adres per 1 juli.
Toen werd 23 juni mijn voicemail ingesproken met de vraag of ik zo snel mogelijk terug kon bellen. 25 juni heb ik dat toen inderdaad gedaan. Toen zei de makelaar dat ik onvoldoende beschikbaar ben geweest tijdens deze maand voor bezichtigingen en dat ze de tijd dat het niet verhuurd is zullen inhouden van mijn borgsom (400 euro).
Hier was ik het echter niet mee eens. En toen ik het probeerde uit te praten met de man zei hij dat hij geen zin had in de discussie en gooide zo de hoorn er op. Toen heb ik de man later nog terug gebeld maar heeft hij wederom de hoorn er op gegooid.
Mijn ouders voorzagen dit probleem al enigszins dus hadden mij aangeraden om de huur van de maand juni niet te betalen en aan te geven dat dit maar verrekend moest worden met de borgsom. Want het is lastig om geld van iemand terug te krijgen als hij zijn deel al binnen heeft.
Dus ik heb keurig 30 juni mijn huis opgeleverd; leeg en zonder enige schaden. Heb daarna 30 juni de sleutels ingeleverd en heb er een kwitantie van en heb foto’s gemaakt van hoe ik het na gelaten heb.
Wat nu mijn vraag is; wat is nu mijn situatie hier? Ben ik inderdaad onrechtmatig behandeld?
En mijn ouders willen dat ik de bemiddelingskosten (€400) van de makelaar terugvraag aangezien ze een huis aan mij hebben verhuurd wat als student eigenlijk niet te bewonen is.