Een week geleden heb ik twee lampen gekocht op de online webshop van Helios verlichting. Deze winkel heeft buiten de webshop tevens een fysieke winkel in Haarlem. Eenmaal berzorgd bleken de lampen anders dan ik had gedacht en heb ik beide lampen terug gestuurd. Helaas niet aangetekend, achteraf dom, want een aantal dagen later kreeg ik een mailtje van Helios verlichting dat 1 van de lampen beschadigd was binnen gekomen.
De totale kosten van de lampen was 138 euro. Boven de 100 euro rekenden ze geen verzendkosten. Nu wil Helios verlichting slechts 61 euro op onze rekening terug storten. Namelijk de prijs van de onbeschadigde lamp (69 euro) minus 8 euro verzendkosten. Als we de kapotte lamp nog willen hebben dan moeten we nogmaals 8 euro verzendkosten betalen of de kapotte lamp op komen halen.
Ik heb een mailtje gestuurd dat ik het gehele aankoopbedrag van de nog hele lamp (69 euro) terug wil. Ze zijn volgens de wet verkoop op afstand verplicht om het gehele bedrag incl verzendkosten te retourneren.
Vandaag krijg ik een mailtje terug van helios verlichtingen dat deze aankoop niet onder de wet verkoop op afstand valt omdat ze tevens een fysieke winkel hebben.
Mijn vraag is het werkelijk zo is dat een online aankoop bij een bedrijf dat tevens een fysieke winkel heeft niet onder de wet koop op afstand valt.