Beste lezers,
Een van de antwoorden op andere vragen heeft me aan het twijfelen gebracht. Vandaar deze vraag.
Ik werk op twee manieren: 1. via een detacheringsbureau waar ik op de loonlijst sta met een nul uren contract. Ik doe mijn volledige acquisitie zelf, werk vanuit huis, heb totaal geen werkinhoudelijke contacten met ze. Het bureau doet alleen een stukje administratie (facturen versturen aan mijn opdrachtgevers, loonbelasting en andere sociale premies afdragen en de rest van de inkomsten aan mij overmaken). Geen werk, geen inkomsten; even ziek, geen inkomsten of uitkering.Ik heb er expres voor gekozen geen onderneming te worden, omdat dat weer een heleboel andere rompslomp met zich mee brengt. 2. via een Verklaring ArbeidsRelatie doe ik een paar heel kleine opdrachten in het kader van Inkomsten uit Overige Werkzaamheden (nog geen 10% van de totale inkomsten).
Formeel ben ik dus geen freelancer hoewel het karakter van mijn werk en mijn verantwoordelijkheden en onkosten (eigen laptop, werkplek in huis, auto, printer, kopieerder, papier, etc) er wel mee overeenkomen.
Ik heb de belastinggids 2008 van de Consumentenbond er op nageslagen, maar die geeft me niet veel hoop (al heb ik een aparte werkruimte met eigen opgang) op aftrekposten.
Wie heeft hier ervaring mee en weet wat wel aftrekbaar zou kunnen zijn voor de belasting?