BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Wasdroger Coolbue kapot na 2,5 jaar. Gebruiksfout?

Bijdrage door gebruiker
06-09-2025
3631 keer bekeken
6 reacties

2,5 geleden een wasdroger gekocht bij Coolbleu. We hebben de wasdroger - in dit geval de warmtewisselaar - onderhouden volgens de handleiding. Wij hebben daarbij de voorgeschreven borstel gebruikt en de voorgeschreven intervallen gehanteerd. Na het defect te hebben gemeld heeft coolbleu op onze kosten a 89,- een monteur langs gestuurd voor diagnose en prijsopgave. Uitkomst: Gebruiksfout. Wij zouden een verkeerde borstel hebben gebruikt. Wij hadden een metalen lamellenkam moeten gebruiken met weerhaken. Nergens in de handleiding of op de site van Coolblue of Samsung staat dit vermeld. Sterker nog: op de site van Samsung is een instructiefilm te vinden over het onderhouden van de warmtewisselaar. Daar gebruiken ze dezelfde borstel als die wij hebben gebruikt. Coolbleu, die gezien de goede recensies toch opvallend slecht communiceert, zegt doodsimpel: "leuk wat u zegt, maar wij moeten ons houden aan de constatering van de monteur".

Het consumentenrecht is duidelijk in de wettelijke garantie. Deze zou voor een wasmachine van mijn prijsklasse zeker 8 jaar moeten betreffen. Kan Coolbleu hier nu zo makkelijk onderuit komen door het op een gebruiksfout te gooien? In de mailwisseling heb ik uitgebreid uitgelegd dat wij naar alle redelijkheid al onze verplichtingen omtrent onderhoud zijn nagekomen. Toch geven zij niet thuis. Ik kan nergens jurisprudentie vinden omtrent gebruiksfouten. Wat kan ik nu?

Delen:

Reageer

Laat een antwoord achter. Je kunt ook reageren op anderen. Lees onze spelregels.