Beste mensen,
Ik heb een vraag over in mijn ogen een onterechte rekening van een loodgietersbedrijf welke ik via de VVE ingehuurd heb.
Het ging, een jaar geleden, over een lekkende radiator. Ik heb aangegeven dat het lek verholpen moest worden maar mocht de prijs voor algeheel weghalen onder de 250 Euro zitten, dan graag weghalen.
Na telefonisch contact met het bedrijf is er een monteur gekomen, welke opmerkte dat hij niks kon doen omdat het blokverwarming betrof en hier een bevriezingsapparaat voor nodig was.
Ik heb overigens voor dit bezoek, ondanks dat de telefoniste van het bedrijf toegaf dat de fout bij hen lag (zij had mij moeten vragen of het blokverwarming betrof zodat ze iemand had kunnen sturen met de juiste apparatuur) ook een rekening gekregen.
De volgende dag kwamen twee monteurs langs. Zonder bevriezingsapparaat, welke in een andere stad gehaald moest worden. Beide heren waren niet op de hoogte gebracht door het bedrijf dat het dus om blokverwarming ging en een apparaat nodig was. Anderhalf uur later kwam een van de twee met het apparaat aan, waarna zij zich realiseerden dat niet een, maar TWEE apparaten nodig waren (Dit schijnt overigens standaard het geval te zijn, dus ze hadden het zeker moeten weten). Weer een uur later kwam het apparaat aan en twee uur later waren de heren klaar.
Ik heb gevraagd of ik hier voor moest tekenen, maar dat hoefde niet omdat het hier een 'tussendoortje' betrof.
Een jaar later kreeg ik opeens een rekening van 750 Euro. Het eerste bezoek werd gerekend voor 45 minuten en voor het tweede rekenden zij maar liefst acht werkuren! (Terwijl de heren van 1 tot 6 bij mij thuis waren, dus 5 uur, waarvan minimaal twee-en-een-half verloren ging aan heen en weer rijden). Op de werkbon stond een begintijd, 1 uur in de middag, maar geen eindtijd. Ook stond mijn handtekening er uiteraard niet op.
Na contact via de VVE met het bedrijf te hebben gehad, werk mij toegezegd dat zij fouten hebben gemaakt en dat er van de 8 uur 4 afgehaald zouden worden en ik uiteindelijk niet 750 maar 480 Euro hoefde te betalen. Echter, op de opdrachtbon, waar ik een kopie van heb, staat dit;
“Opdrachtbedrag: 250 Euro.
N.B. Indien de kosten voor de bovengenoemde wekraamheden dit bedrag overschrijden verzoeken wij u niet tot uitvoering over te gaan, doch eerst contact op te nemen met Atrium of hiervoor offerte uit te brengen.”
Het antwoord van het bedrijf is nu dat het feit dat zij de werkuren van 8 naar 4 hebben gehaald al schappelijk is (terwijl er daadwerkelijk maar 2 uur is gewerkt!) en dat zij niet instemmen met mijn offer om 250 euro te betalen; het maximale bedrag wat ik voorgesteld had. Dit omdat naar hun zeggen (nu pas) het verwijderen van een radiator bijna nooit voor onder de 250 Euro kan.
Maar dan blijft de fout bij hen; dan hadden zij dat direct moeten melden, en had ik het niet weg laten halen. Nu hebben ze de radiator verwijderd WETENDE dat het meer zou kosten, terwijl duidelijk in de opdrachtgeving staat dat ik voor boven de 250 euro niet wilde dat er werk werd verricht.Ik heb ook bovendien niet getekend.
Mijn vraag is nu, wat moet ik hier mee? Ik heb met de VVE afgesproken dat ik persoonlijk dit bedrijf zal bellen, maar wat als ze voet bij stuk houden? Krijg ik dan een inkassobureau langs? Ik heb ook geen rechtsbijstandsverzekering, en het laatste wat ik wil is dat de kosten NOG meer oplopen. Dus dan toch maar betalen?
Elk advies is gewaardeerd. Alvast bedankt!
Kris