> Vraag klant:> Ik vind het niet netjes dat bol.com aan de kopers van 2e handsboeken in > plaats van verzendkosten, servicekosten rekent en dit bedrag niet aan de > verkoper restitueert, terwijl deze de verzendkosten maakt.>----- Original Message ----- From: <klantenservice@bol.com>To: "I. Lustig" <[Edit - emailadres verwijderd door redactie]>Sent: Wednesday, December 03, 2008 11:34 AMSubject: Antwoord op uw vraag aan bol.com Klantenservice [CASE:2304338] [INTR:22224941]Geachte heer/mevrouw,Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 december 2008.U geeft aan dat de servicekosten aan de verkoper gegeven moeten worden.Het aanbieden van boeken op de website van bol.com is gratis. Om de website draaiende te houden, vragen wij een bijdrage van zowel de verkoper als de koper. Dit om te zorgen dat niet één partij voor het gehele bedrag opdraait.Conform de Algemene Voorwaarden Tweedehands zijn de verzendkosten voor de verkoper. De verkoper kan deze kosten vooraf berekenen en doorberekenen in de verkoop. Wanneer een artikel met de pakketdienst moet, krijgt de verkoper een tegemoetkoming van euro 2,95.Bol.com heeft er voor gekozen een servicebijdrage van zowel de koper als verkoper te vragen, om de kosten van de website en de pakketbijdrage te kunnen bekostigen.Onze excuses dat wij u niet anders kunnen informeren.Met vriendelijke groet,[edit - naam verwijderd door redactie]bol.com Klantenservicewww.bol.com
Geachte Mevr. [edit - naam verwijderd door redactie],In antwoord op Uw email van hedenmorgen wil ik U nog op het volgende wijzen;als men een boek , voor € 4, - te koop zet, wat vaak voorkomt en waarvoor Bol.com richtprijzen geeft, creëert de verkoper een ongunstige positie voor zichzelf tussen de andere verkopers indien hij verzendkosten erbij op zou tellen, dat begrijpt U vast.In dit geval incasseert Bol.com maar liefst € 3,54 voor dit boek van de verkoper. Dit bedrag bestaat uit;
a) € 0,99 bijdrage per boek van deverkoper
b) € 0,60 commissie ook betaald door de verkoper én
c) € 1,95 servicekosten van de koper !De verkoper zelf die zijn eigen boek aanbiedt voor € 4, 00 houdt hier € 0,21 cent aan over ; hij betaalt niet alleen de € 0,99 bijdrage plus € 0,60 commissie maar ook de € 2,20 verzendkosten (dat zijn namelijk de werkelijke verzendkosten van een gemiddeld boek) Dan hebben we het niet eens over het bubbeltjesplastic ter bescherming en het plakband, het printen van de pakbon en de tijd/ moeite van het inpakken en wegbrengen gehad.
Wat bedoelde U dan met de opmerking dat deze handelwijze van Bol.com bedoeld
is om te zorgen dat niet één partij voor alle kosten opdraait?Daarbij komt dat Bol.com aan de koper van nieuwe boeken € 1,95 verzendkosten rekent, maar in het geval van tweedehandsboeken ditzelfde bedrag plotsklaps omgedoopt wordt tot 'servicekosten'..!!Volgens mij zijn dit geen klantvriendelijke praktijken, het betekent namelijk dat U voor het draaien van de website in het deel voor de verkoper dus maar liefst ;a) € 0,99 plus
b) 15% commissie plus
c) € 1,95 vraagt .....................PER BOEK wel te verstaan !
Ditwordt door mijter informatie gemeldaan VARA 's KASSA online.
met vriendelijke groet, [edit - naam verwijderd door redactie]