Ik maak mijn voorschotnota van Eneco iedere maand zelf over (ik ben eerder van de automatische incasso afgestapt omdat er meerdere malen dubbel is afgeboekt ). De rekening van september heb ik 10 dagen voor het verstrijken van de deadline betaald, maar omdat ik toevallig in het betaaloverzicht van Eneco keek, zag ik dat deze betaling na ruim een week nog steeds niet was verwerkt. Hierdoor kwam ik erachter dat ik een verkeerd betalingskenmerk heb gebruikt en heb een mail naar de klantenservice van Eneco gestuurd met de vraag of zij de betaling kunnen opzoeken en dit zsm kunnen herstellen.
Omdat het toch allemaal vrij kort dag was voor het verstrijken van de verloopdatum van de factuur heb ik de volgende dag ook meteen maar even gebeld. Men gaf aan dat de betaling nergens was terug te vinden en dat ik (om verdere oplopende kosten en eventuele incassomaatregelen te voorkomen) de factuur het beste nog een keer met het juiste kenmerk kon betalen en dat ik bij de ING moest zijn om de eerdere betaling terug te vorderen. Ik weet dat dit bij de ING niet mogelijk is bij een eenmalige betaling (alleen bij automatische incasso). De Enecomedewerker zei dat het enige dat ik kon doen, is alle betaalbewijzen mailen en dat het dan ‘afwachten is wat wij voor u kunnen doen’.
Inmiddels heb ik nog (bovenop een dubbel betaalde factuur waarvan ik aantonen wanneer beide bedragen op de rekening van Eneco zijn overgemaakt) voor deze nota toch nog extra aanmaningskosten van 20 euro gekregen. Naar aanleiding van mijn eerdere mail aan de klantenservice kreeg ik weer een bericht dat er een sprake van een storing is geweest en dat alles zsm hersteld wordt. Dit is na een week nog steeds niet gebeurd.
Ik heb nu een verzoek ingediend of de dubbel betaalde factuur kan worden verrekend met de nog openstaande kosten van de jaarnota die over enkele weken betaald moet zijn. Ook heb ik aangegeven dat ik het niet terecht zou vinden als ik ook nog eens de extra aanmaningskosten zou moeten betalen omdat ik gewoon op tijd heb betaald.
In principe zou dit allemaal niet zo ingewikkeld moeten zijn, maar ik vraag mij wel af wat ik kan doen als Eneco dit niet netjes zou afhandelen. Als ik kan aantonen dat ik op tijd heb betaald, sta ik (ondanks een verkeerd kenmerk) toch gewoon in mijn recht?