Beste mensen,
Bij mij is de automatische incasso van de huur voor mijn appartement op 2 september 2013 j.l. mislukt .... dit vanwege onvoldoende saldo .... stom stom, ik weet het ! :-(
Op de 10e september (gedateerd 9 september) heb ik daarvoor van de verhuurder een acceptgiro in de bus gekregen met de mededeling dat uiterlijk 23 september betaald moest worden en een verhaal over uit handen geven vordering aan hun deurwaarder en het daarbij behorende kostenplaatje (verhoging met 15% Incassokosten).
Door drukte etc. ben ik deze herinnering vergeten te betalen en verliep de uiterste betaaldatum (23 september).... omdat de 1ste van de volgende maand er weer aan kwam, dacht ik er weer aan en op de 30ste september heb ik toen als nog gelijk betaald.
Echt een dag later, de 1ste oktober lag er een brief van een incassobureau (gedateerd 30 september ) in de bus. Ik heb gelijk gebeld en medegedeeld dat ik reeds had betaald aan de verhuurder.
Maar nu willen ze mij alsnog de incassokosten in rekening brengen ..... kan dat ??
Ze schrijven expliciet en letterlijk in de eerste brief, "Client(e) heeft ons opdracht gegeven om de eventueel na vandaag niet tijdig of volledig door u betaalde huur te incasseren. Dit brengt extra buitengerechtelijke kosten met zich mee, die ook aan u worden doorbelast.".
"Na vandaag" betekend volgens mij na 30 september (de datum van de brief) .... dus miv 1 oktober en niet eerder, hebben zij opdracht/mandaat om namens de opdrachtgever te incasseren wat er nog open staat.
Volgens mij had de zaak dus op 30 september (de dag van betaling) gesloten moeten worden en was er op 1 oktober dus geen zaak voor hen en ben ik geen incassokosten verschuldigd ... toch ???
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen ?
BvD, Mark