In augustus ben ik door "De Telefoongids" telefonisch benaderd met de vraag of ik mijn huidige vermeldingen (2 stuks) onveranderd wil voortzetten. Aangezien ik in deeltijd een klein bedrijfje run, zijn mijn inkomsten niet erg groot, dus ik heb gezegd dat ik nog wat bedenktijd wilde. De 'verkoopster' zei mij dat ze mij een overzicht van de vermeldingen en de kosten zou opsturen en dat ik daarna kon aangeven wat ik zou willen behouden en wat zou willen wijzigen.
Na een tijdje komt het overzicht binnen. De kosten blijken ruim 500 euro te zijn en ik besluit 1 van de vermelding te laten vervallen en alleen de gratis vermelding te behouden. Ik neem daarom contact op met de klantenservice en overleg wat ik moet doen. Instructies: op het overzicht aangeven wat er moet veranderen en faxen. Heb ik gedaan en ik krijg enkele WEKEN later een brief dat de wijzigingen niet kunnen worden doorgevoerd, omdat de algemene voorwaarden dat niet toestaan.
De algemene voorwaarden blijken achter op het overzicht te staan. In een heel klein lettertype en in het licht grijs. Pas dan valt me op dat bovenaan het overzicht de term "Orderbevestiging" staat.
Ik schrijf dus een boze brief waarin ik de gang van zaken uitleg en verzoek mijn wensen alsnog uit te voeren. Als reactie krijg ik te horen dat dat niet gaat. Weer die "Algemene voorwaarden" die dat niet zouden toestaan. Artikel 9 zou alleen wijzigingen op de inhoud toelaten. Na wat inspanning om de kleine lettertjes te lezen, valt mij op dat artikel 3 zegt dat een order kan worden herroepen binnen 8 weken na het aangaan van de overeenkomst. Mijn fax heb ik gestuurd3 dagen nadat ik het telefoongesprek had. Dus dik op tijd. Nu dus telefonisch contact gezocht met de klantenservice. Na twee dagen wordt ik eindelijk eens teruggebeld en krijg ik te horen dat ze niets kunnen (willen) doen. Een order herroepen kan volgens hen alleen als zij toestemming daarvoor geven !!!!! Staat inderdaad ook zo in artikel 3, maar dit lijkt mij een zeer vreemde gang van zaken.
Op mijn vraag of er een contract met mijn handtekening kan worden overlegd, of een bewijs kan worden geleverd in de vorm van eenopgenomen gesprek, zegt men dat ze dat niet kunnen, maar dat ze ervan uit gaan dat de verkoper juist heeft gehandeld. De verkoper wordt gelooft en de klant wordt voor leugenaar uitgemaakt, concludeer ik daaruit.
In een ander artikel op dit forum heb ik gelezen dat volgens het Burgelijk Wetboek 7, boek 7 men binnen 7 werkdagen een telefonische opdracht kan annuleren. Aangezien ik dit per fax heb gedaan en 3 dagen na dagtekening van de orderbevestiging, concludeer ik hieruit dat ik dus niet vastzit aan het contract en dat ik de nog komende rekening kan negeren.
Is er iemand dit dit kan bevestigen? En hoe overtuig ik "De Telfoongids" ervan dat ik echt wel in mijn recht sta?