Geachte heer/mevrouw.
Mijn moeder is overleden in 1996, de 2 kinderen hebben een verklaring ondertekend dat wij de erfenis laten berusten, mijn vader kon dan blijven wonen in hethuis. Mijn moeder was eigenaar van het huis volgens het erfrecht zijn dan de echtgenoot en kinderen eigenaren.We hebben nadien nooit een verzoek tot opgave / betaling successierecht ontvangen van de belastingdienst.
Mijn vader is begin dit jaar overleden. We hebbennu wel een verzoek tot betaling successiercht ontvangen.Omdat er nooit successierecht opgave is gedaan in 1996 weten wij niet hoe we de formulieren moeten invullen.Navraag leert dat onze notaris,en andere notarissen in de buurt,niet weten hoe dit belastingtechnisch afgehandeld dient te worden, ze willen dit natuurlijk wel uitzoeken voor €... per uur. Navraag gedaan bij de belastingdienst, krijg je ook tegenstrijdige antwoorden. Ondertussen hebben we reeds boven water deinkomsten gegevens, woz- waarde en bankrekening saldouit 1996.
1) Is de aangifte voor successierecht uit 1996 niet verjaard ? De belastingdienst had ons eenvoudig kunnen traceren en het geld kunnen opeisen.
2) Nuwe successierecht aangifte moeten doen lijkt het mij interessanter eerst het deel uit 1996 te verrekenen en daarna het deel uit 2006. WOZ Waarde van de woning in 1996 was 89000 nu het dubbele.Dus wellicht is het uitzoeken hoe dit verrekend dient te worden is financieel wel interessant. Wie of welke instantie kan hier onpartijdige, juiste informatie voor geven, en helpen met het invullen van de papieren ?
Wellicht komt de belastindienst met een berekening, maar hoe kan ik die controleren op juistheid, ik kan kijken of de getalletjes kloppen meer echter niet. Hoe / Wie / Welke instantie kan op de aangifteeen gedegen juridische controle op uitvoeren ?
Alvast bedankt voor uw reactie, met vriendelijke groet.
Gl