BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Retouneren MP & vergoeding

Bijdrage door gebruiker
26-05-2011
18 reacties
Ik zou graag advies willen over aan aantal vragen:
Zelf ben ik al weer een tijd bezig met verkopen op MP, inmiddels al rond de 170 verkopen succesvol afgerond. Nu (eens in de zoveel tijd moet er natuurlijk eens aan probleem ontstaan) zit ik met het volgende:

Maandag heeft iemand iets besteld & gekozen voor TNT onverzekerd pakket. Aangezien deze aankoper het woensdag nodig heeft, heb ik het maandag toen de betaling binnen was meteen verstuurd. Ik heb het pakket eerst aangemeld via TNT online en hierna naar het verstuur punt gebracht. Hierbij heb ik gezien dat de vrouw achter de balie het pakket heeft ingescand, maar volgens haar krijg je wanneer je de verzendkosten online betaald GEEN aflever bewijs (normaal verzend ik met dhlforyou en hier krijg je dit wel en dus dacht ik (zeer naïef) dat je dat bij de TNT ook wel zou krijgen. Nu bleek dat de TNT het pakket pas dinsdag verwerkt heeft en is het pakket pas woensdag bij de besteller aangekomen. Aangezien deze het pakket "niet meer nodig" zou hebben en heeft deze het pakket geweigerd. Op dit moment heb ik het pakket nog niet terug (zal waarschijnlijk vandaag of morgen komen) & weet ook niet of voor het weigeren van een zending kosten in rekening gebracht worden?

Bij elke verkoop (ik ben particulier, dus het gaat altijd om verkoop tussen 2 particulieren) stuur ik een Algemene voorwaarde mee met daarin dat de verzend tijd waarbij ik altijd het woord GEMIDDELD gebruik. Tevens zet ik erin dat retourneren alleen mogelijk is wanneer een product meer dan € 25 kost zonder verzendkosten en wanneer dit VOORAF aangegeven is. Tevens staat er ook in dat wanneer een zending niet aankomt & er is voor onverzekerd pakket gekozen het op eigen risico is. (het pakket is in dit geval wel aangekomen, maar iets later door de TNT en niet geaccepteerd) Nu zegt deze aankoper dat algemene voorwaarden niet geldig zijn als je dit als particulier opstuurt. Is dit zo? (de aankoper heeft altijd de kans op het te lezen, want het staat in hetzelfde bestand als de bankgegevens die nergens anders te lezen zijn)

Nu dreigt deze vrouw naar haar rechtsbijstand te gaan als het niet binnen 3 dagen is terug gestuurd, terwijl de volgende punten nooit zijn gebeurd:
* Ik heb nooit beloofd dat het op tijd zou aankomen, alleen dat het maandag weggebracht zou worden en dat is gebeurd alleen is hier geen bewijs van.
* Er is op geen enkel punt voor de verkoop gevraagd naar een andere regeling m.b.t. het retourneren als het product niet op tijd aangekomen is.
* Er is nooit aangegeven dat de koper niet akkoord ging met de voorwaarden.
* Het retour sturen moet volgens onze voorwaarden altijd op de kosten van de koper & verzekerd. Ze heeft het pakket niet geaccepteerd, dus de kans is groot dat wij de verzendkosten moeten betalen voor het terug zenden en het is onverzekerd verstuurd.
* De koper heeft er zelf voor gekozen om de bestelling zo kort dag te doen (2 dagen voor het product nodig was)

Ik heb zelf al gevonden dat de wet "kopen op afstand" niet geld tussen particulieren, dus wat betreft kan ik daar geen info uit halen. Zijn er andere regels m.b.t. het retour zenden tussen particulieren? En gelden mijn Alg. voorw.?

Mocht deze vrouw een recht zaak beginnen heeft zij dan enige voet om op te staan?
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.