Ik heb een pakket verstuurd, daar heeft de koper incl verzendkosten €310,- voor betaald.
Via my.dhlparcel.nl heb ik een verzendlabel aangemaakt, en de service "Verzekerd versturen" geselecteerd.
Hier word aangegeven dat je zelf een label dient te printen - verder niets.
In de bevestigingsmail staat ook letterlijk "Zoek online de locatie en openingstijdenvan jouw DHL ServicePoint en geef je pakket af."
Dus dat is wat ik gedaan heb, het bij een DHL ServicePoint afgegeven.
Pakket is ingescand, en vervolgens ruim een week geen vooruitgang meer.
Aangemeld bij DHL, ze zijn een onderzoek gestart, en nu 2 weken later is het pakket kwijt.
Ze willen nu een bedrag van €42,45 uitkeren, dat is de kiloprijs plus de verzendkosten.
Dat zou betekenen dat ik zelf €267.55 kwijt ben
Ik heb DHL nagevraagd hoe dit volgens hun zit, gezien het nergens expliciet vermeld word tijdens het hele proces van label aanmaken tot verzenden, en hun reactie is dat dit in hun algemene voorwaarden vermeld staat.
https://www.dhlecommerce.nl/nl/algemene-voorwaarden
Zelfs daar staat op die pagina enkel:
Voor consumenten
DHL eCommerce gaat altijd voorzichtig met jouw zending om. Toch kan er weleens iets misgaan. Daarom kun je heel makkelijk een verzekering afsluiten. Zo ben je zonder eigen risico verzekerd tegen schade of verlies, tegen een aantrekkelijke premie. Een verzekering kan via de Mijn DHL app, online via deze website en via een baliemedewerker bij een DHL ServicePoint.
In de algemene voorwaarden [1.2] staat:
Indien de Afzender deze beperkte aansprakelijkheid ontoereikend vindt, kan tegen meerkosten een verzekering worden afgesloten
Nou dat heb ik dus gedaan.
Wat blijkt, er is dus nog een apart document met nog meer voorwaarden voor de verzekering, naar mijn weten heb ik hier nooit mee ingestemd of is deze nooit beschikbaar gesteld tijdens het genereren van het verzendlabel, enkel de Algemene Voorwaarden.
Voor mij is dit een vorm van dwaling, er word een service aangeboden zonder transparant en duidelijk te communiceren wat de randvoorwaarden zijn om gebruik te kunnen maken van de service.
Er word dus iets verkocht waar je in feite niets aan hebt als je een zelfscan of servicelocker DHL ServicePoint gebruikt, terwijl het wel gecommuniceerd word dat je daar je pakket af kan/moet leveren nadat je een label hebt aangemaakt.
Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben?
Ik vraag mij af hoe vaak dit nou gebeurd, en of DHL geforceerd kan worden hun communicatie transparanter te maken.