De DVD uitleenservice waar we een abonnement hebben blijft maandelijks een veel te hoog bedrag automatisch incasseren, ondanks onze herhaaldelijke schriftelijke verzoeken tot correctie.
Dan maar storneren, maar wie schetst onze verbazing? De Rabobank in Blokker weigert de stornering, omdat er sprake zou zijn van een eenmalige machtiging.
Onze opmerking dat een eenmalige machtiging toch alleen bedoeld kan zijn voor een eenmalige incasso en niet voor vervolgincasso’s deerde de Rabobankmedewerkster niet: ze ging zeker geen actie ondernemen.
Kennelijk kan een bedrijf aan elke incasso telkens opnieuw het etiket “eemalige incasso” hangen, waardoor je als consument niet kunt storneren en de bank pertinent weigert om iets te doen.
Duidelijk een geval van misbruik van de machtiging en dus grond voor een fatsoenlijke bank om de incasso-overeenkomst met zo’n partij op te zeggen, maar ook daar wilde de Rabobank niets van weten.
Uiteraard richten we onze pijlen ook op de incasserende partij, maar voordat je als consument daar eindelijk je recht gehaald hebt, is je rekening al geplunderd. En als het tegenzit heeft zo’n partij inmiddels zichzelf failliet laten verklaren, waardoor je kunt fluiten naar je geld. De passieve en lakse houding van de Rabobank vonden we bijzonder teleurstellend.