
Alle zendingen die via Post.nlvan buiten de EU binnen komen worden door Post-nl standaard belast met BTW + afhandelingskosten ondanks dat BTW al betaald is en dit duidelijk op verpakking is aangegeven.
Bij post-nl kun je kosten niet terug claimen want zij zetten op hun factuur en website het volgende:
Je hebt in totaal 14 dagen de tijd om de inklaringskosten te betalen. Daarna gaat je pakket retour naar de afzender. Kloppen de inklaringskosten volgens jou niet? Bijvoorbeeld omdat ze zijn berekend op basis van een verkeerde waarde? Dan kun je dat aan ons doorgeven op postnl.nl/bezwaar. Heb je al BTW aan de webshop betaald? Dan kun je bij ons geen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de webshop.
Ik heb, via Ebay, diverse artikelen in India gekocht voor de restauratie van een motorfiets en deze ontvangen. Bij het bestellen verrekent Ebay direct BTW voor bestellingen tot 150 Euro omdat je buiten de EU besteld wat uiteraard helemaal correct is.
Alle pakketten die binnen komen via bv DHL worden zonder verdere problemen of kosten snel aangeleverd op het thuisadres.
Alle pakketten die via Post-nl binnen komen worden standaard belast met 21% BTW en met 6.00 euro afhandelingskosten ondanks dat duidelijk op de verpakking staat aangegeven dat de BTW al is betaald met vermelding van het BTW bedrag en IOSS nummer. Je pakket word gegijzeld want je moet eerst het bedrag naar Post-nl overmaken alvorens het pakket afgeleverd wordt en de levering duurt daardoor ook weken langer.
Je kunt ook niet reclameren tot je het pakket betaald en ontvangen hebt. Contact krijgen is ook bijna onmogelijk en als je eindelijk van die stomme chatrobot “Daan” af bent krijg je misschien een medewerker die je ook niet verder helpt.
Bij Post-nl geven ze op voorhand al aan dat je niets kunt claimen en je maar moet reclameren bij de verkoper. In mijn ogen heeft Post.nl zijn systemen of werkwijzen totaal niet op orde of het is gewoon een extra verdienmodel voor Post-nl want op elke zending pakken ze 6.00 euro afhandelingskosten.
In dit voorbeeld bij een totale aankoop op Ebay van € 186,35 heeft Post-nl nu al € 75,32 kosten onterecht in rekening gebracht, totale waanzin waar je ogenschijnlijk niets tegen kan doen. (zie bijlage). In het overzicht kun je zien dat ze BTW berekenen over het verkeerde bedrag en hierbij ook vrachtkosten betrekken terwijl de verzending gratis was (inbegrepen in verkoopprijs). Ik heb geen idee waar ze de kosten vandaan halen want op de labels staan de correcte gegevens. In mijn ogen is dit alles pure oplichterij maar voor de meeste mensen niet de moeite om dit aan te vechten omdat het over relatief kleine bedragen gaat. Voor Post-nl echter genereert dit een groot bedrag gezien het aantal paketten dat via hun het land binnen komt..
Wie heeft dezelfde ervaringen en heeft met succes deze kosten aangevochten en waar (post-nl, Ebay, elders). Ik heb overigens wel van Ebay de betaalde BTW terug gekregen na van bovenstaande melding te hebben gemaakt.