5 jaar geleden heb ik met goedkeuring van mijn werkgever een afstandsverklaring getekend dat ik niet mee doe met het collectieve pensioen (dit geldt tevens voor een collega van mij). Nu na 5 jaar wil de werkgever overstappen naar een bedrijfstakpensioenfonds. Deze eist nu ons aansprakelijk te stellen voor de pensioenpremie voor ons beiden vanaf de dag van indiensttreding.
Zij stellen dat het niet mogelijk is om afstand te doen van de pensioen regeling.
Indien deze strijd wordt verloren zal dit inhouden dat de werkgever de volledige premie vanaf de datum in dienst treding moet voldoen, wat neer komt op zo’n € 100.000,-. De helft van het bedrag dient door de werknemers te worden betaald.
Kan dit zomaar?