Hallo,
Mijn moeder heeft ivm de nieuwe successiewet dit jaar afstand gedaan van het vruchtgebruik (recht van gebruik en bewoning). Ze betaald mij nu een zakelijk huur 6% van de woning in onbezwaarde staat x 50%. (Woning wel wel bezwaard aangezien ik er zelf ook nog in woont). De situatie recht van gebruik en bewoning (afstand bloot eigendom) was al van voor 2010.
Nu lees ik vandaag dat er een overgangsregeling is/wordt ingeroepen. Door het afstand van vruchtgebruik dit jaar heb ik overdrachtsbelasting moeten betalen en volgend jaar moet ik schenkbelasting betalen. Kan ik nu de overgangsregeling is ingeroepen deze belasting terugvorderen? Immers bij overlijden had ik in de situatie voor 2010 ook geen belasting over het woonhuis hoeven betalen en anders een zeer gering deel (bij overlijden werd het huis immers zonder al te veel te verreken belasting/sucessiebelasting mijn volledige eigendom).
Hoe zit het met de huur? Mag ik nu ik van de overgangsregeling gebruik kan maken een marktconforme huur afspreken?