Op 27/2 vorig jaar een abonnement op Foodies magazine afgesloten en cadeau gedaan. Het gaat om een maandelijks tijdschrift. Op 27/2 dit jaar het abonnement per direct opgezegd via Aboland (Foodies verwijst voor opzeggen naar dit bedrijf), per mail. Inmiddels is er 27/2 52,50 euro afgeboekt voor nog een jaar Foodies magazine, abonnement is overgegaan in een abonnement voor onbepaalde tijd. Vandaag bevestiging per mail van opzeggen abonnement gekregen. De eerstvolgende mogelijkheid is per editie 21/4, wordt aangegeven in de mail. Verschijningsdata edities zijn overigens: 28/2, 28/3, 25/4.
Er staat in de mail van aboland:Opzegkeuze:Ik zeg mijn abonnement per eerstvolgende gelegenheid op en betaal de losse verkoopprijs á € 5,95 voor 1 ontvangen nummer en administratiekosten van € 6,00.
Mijn vragen:
1) volgens mij heb ik op tijd opgezegd (maand opzegtermijn, dus per 27/3 a.s. is abo beëindigd?), dus de editie van eind april hoef ik niet te betalen. Klopt dit? Dat zou inhouden dat het volledige bedrag gestorneerd kan worden door mij?
2) mocht ik toch iets verkeerd gedaan hebben en editie april nog moeten afnemen, lijkt mij dat je het abonnementsgeld a 52,50 euro door 12 deelt en die prijs in rekening brengt. Administratiekosten snap ik ook niet. Dit staat nergens in de voorwaarden vermeld en als ik via de website van fnl een los nummer (na)bestel, betaal je dit ook niet.
In de algemene voorwaarden van het tijdschrift staat dat je na een jaar op kunt zeggen op elk gewenst moment:
http://www.fnl.nl/voorwaarden/
Artikel .8a Opzegging en beëindiging Abonnement Tijdschriften Consument Klant
8a.1Een Abonnement aangegaan voor een bepaalde periode zoals bedoeld in Artikel 7a.1 en Artikel 7a.2 kan tot uiterlijk 1 kalendermaand voor de einddatum van het Abonnement worden opgezegd en beëindigd door de Consument Klant.
8a.2Indien een Abonnement automatisch is verlengd voor een onbepaalde periode zoals bedoeld in Artikel 7a.4, geldt dat de Consument Klant op elk moment kan opzeggen met de opzegtermijn van een maand.
8a.3Het in Artikel 8a.3 gestelde geldt niet voor Overeenkomsten betreffende Abonnementen waarbij de edities minder dan 1 keer per kalendermaand verschijnen. Indien er sprake is van een automatische verlenging voor onbepaalde tijd waarbij het Abonnement bestaat uit levering van Edities welke minder dan 1 keer per maand verschijnen, geldt dat de Consument Klant een opzegtermijn van maximaal 3 maanden heeft. Na Opzegging zal de Overeenkomst derhalve nog maximaal 3 maanden gelden.
8a.4De Consument Klant kan een opzegging mededelen via hetzelfde kanaal als waarlangs het Abonnement is aangegaan en per e-mail via fnl@aboland.nl