Op 2 oktober dit jaar heb ik een formulier thuis gehad van de IB-groep. Of ik dit formulier correct wilde invullen met pasfoto en kopie identiteitsbewijs. Dit heb ik gedaan en dan zou ik uiterlijk binnen 3 weken mijn persoonlijke studenten ov-chipkaart thuis ontvangen.
Het is al 3 november en heb ik echter nog niets ontvangen en heb ik mijn status nog even gecheckt op studentenreisbewijs.nl en dan moest je je ov-studentnummer invullen en zag je direct of je pasfoto binnen was. Ja hoor, je foto is bij ons in bezit en je formulier wordt z.s.m. verwerkt. Ik denk, oké. dat is dan prima. Evengoed al raar dat ze binnen 3 weken beloven en dat al lang niet meer nagekomen zijn.
Eind november was het inmiddels en ik heb nog steeds niets thuis ontvangen. Dus keek ik nog maar weer een keer op de site (studentenreisbewijs) en tot mijn verbazing kwam dit keer mijn ov-studentnummer hun niet bekend voor. Dit was uiteraard erg vreemd en besloot ik contact op te nemen met de klantenservice studenten ov-chipkaart.
Hier moest ik eerst een tijd wachten voordat ik überhaupt iemand aan de lijn kreeg en toen ik iemand aan de lijn kreeg, diende ik diverse persoonlijke gegevens door te geven, zodat zij het daar via hun computer ook konden checken hoe het met mijn aanvraag stond. Zij konden helaas ook niets vinden, maar beloofden mij om dit onderwerp aan een andere afdeling door te geven, want zij zouden er meer van moeten weten. Zij zouden mij dan binnen 3 dagen terug bellen. U raadt het al: dit is wederom niet gebeurd. Ik heb toen besloten op 30 november om nog een keer het formulier in te vullen met pasfoto erbij en opnieuw op te sturen. Dit omdat er dus administratief al het enige is fout gegaan en wie weet dat het dit keer wel goed gaat met mijn aanvraagformulier.
Ik heb wel de instantie weer opgebeld waarom ik toendertijd niet binnen 3 dagen teruggebeld was. Opnieuw alle gegevens door gegeven en zij konden weer niets vinden over wat er met mijn formulier is gebeurd. Omdat een hele afdeling vanaf december over genomen zou worden, was het nog een grote administratieve warboel en zij wisten niets over het belletje die ik zou krijgen. Ook wist ik overigens niet dat een afdeling op de schop zou gaan. Zij beloofden mij dat het dit keer goed zou gaan, door weer dit onderwerp door te schuiven naar een afdeling die hier bevoegd voor is en zou ik zeker binnen een week een mail moeten krijgen met antwoord. Er is een week verstreken en ik heb helemaal niets gehoord van hen.
Inmiddels raakt mijn geduld en beleefdheid ook aardig op en vraag ik hen of zij er überhaupt wel verstand van hebben en weten wat voor gevolgen dit voor mij heeft als ik mijn studenten ov-chipkaart niet op tijd binnen krijg. Het enige wat ik krijg te horen is een excuses en dat ik maar een tijdelijke ov-chipkaart moet aanvragen bij een balie. Ik meld hen dat ik deze al een tijd in bezit heb, omdat ik vanaf november de metro moest gebruiken in Amsterdam. Deze tijdelijke kaart is echter maar 2 maanden geldig en dan vervalt hij automatisch en kan ik er geen gebruik meer van maken. Maar diegene aan de lijn vertelt dat ik er nog wel één kan aanvragen en dat dat geen probleem moet zijn. Ik zeg haar dat mij expliciet is gemeld dat dit een eenmalige verstrekking is tot dat je je officiële ov-chipkaart in huis hebt. Ik vertrouw het niet en ga vervolgens weer naar die balie toe, waar ik die tijdelijke kaart toen had opgehaald en legde het verhaal voor. De baliemedewerkster betreurt het, maar het is toch echt niet de bedoeling.
Hier had ik dus al opgerekend en weer thuis bel ik de studenten ov-chipkaartlijn en zeg dus dat dat helemaal niet kan en dus wel een probleem vormt. Wordt er dan tegen mij gezegd: ja, sorry. U heeft inderdaad gelijk. Ik denk: ik ga er maar niet inwrijven dat ik al die tijd gelijk had. Ik heb er al genoeg hinder van ondervonden en nog steeds! Ik vraag wat ik nu nog kan doen om nog in 2009 mijn eigen ov-chipkaart in huis te hebben. Ik moet maar weer een aanvraagformulier aanvragen op de site en dan moet ik die binnen een week in huis hebben. Hier moet ik dan weer een pasfoto & kopie van mijn identiteitsbewijs toevoegen en vervolgens weer opsturen. Al met al duurt dit dus weer een tijd en al helemaal in de kerstdrukte voor het sorteren van de post. De kans is dus heel klein dat ik als student in 2010 gratis kan reizen door al die ellende en rompslomp van de studenten ov-chipkaart!
Dus op 17 december gaat inmiddels mijn derde aanvraagformulier op de post en moet ik een week wachten en dan moet ik via de mail of post te horen krijgen hoe het met mijn aanvraag staat.
Op 18 december heb ik de Radar ingeschakeld omdat ik weinig vertrouwen meer heb in de instantie van de studenten ov-chipkaart met de bijbehorende aanvraagformulieren. Een paar dagen later ben ik al terug gemaild door de redactie van Radar en heb ik mijn verhaal nog een keer gedaan. Ik zou hen op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Op 22 december krijg ik een mailtje van de klantenservice ov-chipkaart dat zij eindelijk mijn gegevens gevonden hebben (nog van het 1e aanvraagformulier) en dat de aanvraag alsnog verwerkt wordt en dat ik sowiezo kan reizen met het openbaar vervoer vanaf 1 januari 2010. Op de site van de studenten ov-chipkaart lees ik ook, dat als ik vóór de kerst mijn aanvraag op de bus heb gedaan, dat ik dan zeker voor 2010 mijn studenten ov-chipkaart in huis moest hebben.
Het is inmiddels 4 januari 2010 en heb ik niets meer vernomen van beide instanties over hoe de zaken ervoor staan wat betreft mijn meerdere aanvragen én dat ik sowiezo kan reizen met het openbaar vervoer. Nu hebben zij mij dus weer iets beloofd via een mailtje, wat zij weer niet nagekomen zijn en dit weer voor mij veel ellende zal gaan opleveren.
Ik heb op *8 januari weer gebeld naar de redactie van TROS Radar: Rianne aan de lijn gehad.
Zij behandelen dit onderwerp nu in het telefoonteam en hebben ook contact gehad met de persvoorlichter. Zij melden dat nu alles in orde is, maar dat is dus helemaal niet zo!
Rianne geeft mijn gegevens door aan de persvoorlichter en die zal dan nog persoonlijk contact met mij opnemen.
Het is alweer 15 januari en ik heb helemaal niets gehoord van de persvoorlichter. Ik bel de TROS Radar weer op en zij zeggen dat zij het nog steeds aan het behandelen zijn in het telefoonteam. Hier moet ik dus gewoon op wachten. Mijn geduld is al meer dan opgeraakt en besluit het via een andere weg ook te proberen. Dus mail ik maandag 18 januari de Ombudsredactie van het Noord-Hollands Dagblad in te schakelen via een mailtje, ik hoop dat zij hier meer grip op krijgen en met hun gaat het hopelijk eindelijk lukken. Deze redactie mailt mij de volgende dag terug dat zij niet veel kunnen met mijn probleem, omdat het nog niet eerder in de krant heeft gestaan. Ik mail terug dat ik deze respons erg vreemd vind en dat eens de eerste keer moet zijn en dat ik zeker weet, dat als mijn verhaal in de krant komt te staan, dat vele lezers dit probleem herkennen!
Ook krijg ik deze 18e weer een aanvraagformulier op de post, ik vind dit al erg vreemd, wat moet ik met een formulier waarvan ik er al 3 compleet heb ingevuld en terug gestuurd heb. Daarom bel ik weer beide instanties die hierover gaan, de studenten ov-chipkaartlijn is zwaar overbelast en na een half uur wordt de verbinding automatisch verbroken. Nu heb ik nog steeds niemand gesproken. Ik probeer ook de klantenservice te bellen, die nemen na 25 minuten op (net binnen de tijd!) en vraag hoe het zit met mijn aanvraagformulieren. Zij melden doodleuk dat, als ik nog niets binnen heb en niets heb vernomen via een mailtje of via de post over de status van mijn aanvraagformulier, ik maar weer zo’n formulier moet opsturen. Ik meld hem duidelijk dat ik dat al 3(!) keer heb gedaan en het nu al spuugzat ben dat alles op de 1 of andere manier kwijtraakt bij hun en ik het gevoel heb dat ik totaal niet serieus word genomen. Het enige wat ik krijg te horen is ‘’onze excuses’’ en dat ze meer voorlopig niet kunnen doen. Ik vraag of hij niet in het bestand kan opzoeken waar mijn formulieren zijn gebleven, want er zijn zat studenten die hun kaart al wel in huis hebben en die hebben het ook zo op deze manier gedaan. Weer kunnen zij niets vinden en vragen of ik zeker weet of ik wel die formulieren heb opgestuurd.** Ik weet echt niet wat ik hoor en begin zwaar geïrriteerd te worden over deze hele afhandeling en dat ik niet al maanden voor de lol aan het mailen, bellen en schrijven ben naar diverse instanties. (waaronder hun dus en TROS Radar, Ombudsredactie en de Nationale Ombudsman, maar daar weten de ov-chipkaartinstanties niet vanaf)
Het is alweer 25 januari en heb ik helaas nog geen mail terug gehad van de Ombudsredactie van het NHD. Ik houd deze krant ook goed in de gaten over dit onderwerp en er staat helaas nog niets hierover op de Ombudspagina. Dan hoor ik via een familielid dat ik het eens moet proberen via de klaaglijn van radio Noord-Holland. Dit besluit ik de volgende dag op te pakken. Eerst maar eens weer de instanties contacten, helaas kom ik niet door de drukte heen. De lijnen zijn van 08.00 tot 22.30 uur open, maar het mag niet baten. De hele dag zijn zij onbereikbaar en de totale wachttijd van een half uur en dit iedere keer weer, zijn al heel veel onnodige koten door mij gemaakt. Ook hoor ik van een ander familielid dat ik DAS Rechtsbijstand eens moet proberen. Dit zou inderdaad een goede optie zijn, maar dat is eigenlijk te gek voor woorden. Ik maak nu al genoeg onkosten en zou ik nu ook nog eens €10 per maand moeten betalen voor een instantie die ik extern inschakel, naast de externe partijen die ik al benaderd heb.
Sorry voor het lange verhaal, maar please.. hoop dat velen dit probleem herkennen!! En dat er eindelijk eens gericht actie wordt ondernomen!! Wij moeten gratis kunnen blijven reizen MET ov-chipkaart!!