BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Onterechte incasso, toch betalen?

Bijdrage door gebruiker
  •  
  •  
15-10-2006
  •  
2 antwoorden
  •  

Probleemschets:Ik had een abonnement bij Orange waarbij je een mobiel kocht en het aankoopbedrag via een maandelijks beltegoed terugontving. Na een jaar zou dit overgaan in een maandelijkse incasso tenzij tijdig opgezegd. Ik heb het abonnement tijdig opgezegd en hier ook een bevestigingsbrief van ontvangen. Tegen het einde van het abonnementsjaar kreeg ik plots ook te maken met smsjes van The Mob uit Engeland, die me per week 1,50 euro kosten zonder enige tegenprestatie. Smsjes om deze te stoppen hadden geen effect. Ik had het abonnement toch al opgezegd dus ik koos ervoor het abonnementsgeld op te maken en daarna het nummer niet meer te gebruiken. Was ik ook van de sms-dienst af.Het liep echter anders. Orange ging toch incasseren. Schreef beltegoed bij en The Mob gelijk weer incasseren. Dat gaat leuk zo.Ik heb de inacsso terug geboekt. Een maand later weer een incasso en weer terug geboekt. Toen heb ik contact gehad met Orange die toegaven dat door een technische fout het abonnement nog niet was beeindigd. Ik heb gevraagd de incasso's te stoppen en het nummer te blokkeren ivm de sms-dienst van The Mob. Het resterende beltegoed konden ze terugboeken. Echter weer een incasso en toen een brief dat door mijn betalingsachterstand mijn abonnement was beeindigd in een prepaid abonnement en dat ik de openstaande nota zo snel mogelijk moest betalen.Ik heb daarop gereageerd dat ik het vreemd vond dat ik door hun fouten zou moeten betalen. Als zij het abonnement tijdig hadden beeindigd zou er nu niets aan de hand zijn geweest. Hun reactie is als volgt:U geeft aan zich niet aangemeld te hebben voor de smsdiensten en u wilt het onterechte afgeboekte beltegoed terug. Tevens vindt u dat u niet verantwoordelijk bent voor het openstaande bedrag.We hebben dit nagekeken in ons systeem. We hebben kunnen zien dat u uzelf hebt aangemeld voor deze smsdiensten. Orange hanteert een zeer betrouwbaar en feilloos registratie systeem waarbij de verkeersgegevens automatisch geregistreerd worden op de simkaart van de eigenaar. De kosten wordt opgesteld aan de hand van deze verkeersgegevens. Het is niet mogelijk dat de verkeersgegevens en de kostengegevens niet overeenstemmen. U bent zelf verantwoordelijk voor uw simkaart. Orange kan deze smsdiensten niet voor u stopzetten.De openstaande rekeningen zijn terecht opgemaakt en zal dan ook door u betaald moeten worden. Mocht u niet aan deze verplichting voldoen dan kunnen wij helaas niet anders dan een incassobureau inschakelen. Mijn vraag:Mijn vraag is of ik verplicht ben dit openstaande bedrag (15 euro) te betalen. Ik heb immers tijdig opgezegd. Door hun administratieve fouten is er zonder machtiging geincasseerd en zelfs na melding nog 1 keer. Dat er ondertussen beltegoed is verbruikt door de smsdienst is alleen mogelijk geweest door hun foutieve incasso's. Ik vin het ook een sterk verhaal dat ze kunnen aantonen dat ik mezelf heb aangemeld. Registreren ze dan de inhoud van de sms berichten? The Mob zit in Engeland en het afmelden naar 88888 lukt niet omdat je in Nederland niet naar dit nummer kunt sms-en. Een sms-bericht naar dit nummer wordt gewoonweg niet verzonden.In plaats van een excuus voor de onterechte incasso's wordt nu gedreigd met een incassobureau. Wat zijn mijn rechten en plichten in deze situatie?

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.