Met enige regelmaat lees ik dat het invullen van een verkeerd rekeningnummer bij online betalen tot problemen leidt. Alleen bij vroegere Postbankklanten vindt een naam/nummer controle plaats.
Natuurlijk is het ieders eigen verantwoordelijkheid een juist nummer in te voeren, maar wie van ons maakt nooit een fout? Het is wel zuur dat je bij pogingen deze te herstellen tegen muren aanloopt. Banken weigeren uit het oogpunt van privacy de naam van de ontvanger door te geven en die ontvanger is niet altijd zo eerlijk om het bedrag uit eigen beweging terug te storten.
Als straks de IBANnummers worden ingevoerd zal dit probleem ongetwijfeld veel groter worden.
Nu vraag ik me af of het echt zo moeilijk is bij elke overschrijving een naam/nummer controle uit te voeren. Het is toch niet zo dat daar aparte kantoren voor moeten worden opgezet, dat er veel nieuwe medewerkers moeten worden aangetrokken die nauwgezet elke overboeking handmatig controleren?
Nu zoveel bestanden al gekoppeld zijn kan ik me moeilijk voorstellen dat dit bij de banken niet zo is, of niet met enkele handelingen mogelijk gemaakt kan worden.
En als het wat kost lijkt me dat ook niet zo'n groot probleem, de banken verdienen al zoveel aan ons, ze mogen er wel wat tegenover stellen.