BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mijn dekbed verliest zijn veren...

Bijdrage door gebruiker
29-12-2007
273 keer bekeken
5 reacties

Het volgende is het geval. Ik heb in Maart 2006 een meer seizoenen dekbed gekocht bij LinoLux te Leiden. Aanschaf €280,-. Mij was verteld dat vanwege een speciale behandeling van de tijk volledig vrij zou zijn van vrijkomend dons. Er is zelfs gezegd dat als ik één donsveertje door de tijk zag komen ik meteen terug moest komen naar de winkel. Dit is voor mij zeer belangrijk aangezien ik last heb van allergien.

Enkele maanden later was het tijd om over te stappen naar het dunnere zomer deel. Al na een paar dagen was er dons zichtbaar op de hoeslakens. Na enkele weken was het zeker dat dit afkomstig was uit het dekbed. Met de toezegging van de winkelier in gedachten ben ik vervolgens met deze klacht terug gegaan naar de winkel. Inmiddels was daar een andere verkoper die de man is van de vorige verkoopster en eigenaar bleek te zijn van de winkel. Zijn insteek tot het probleem was helaas iets anders dan die van de eerdere verkoopster. Hij stelt dat bij elk dekbed het volkomen normaal is al enige dons vrijkomt. Er werd geen garantie verleent vanuit de winkel maar slechts via de fabrikant. De gevolgde procedure was deze: Het dekbed is opgestuurd naar de fabrikant ter beoordeling van het probleem. De conclusie van de fabrikant was dat er enkel dons vrijkomt via de naden van de sticksels en niet door de tijk. Dit vrijgekomen dons valt dan ook binnen de norm en dit valt niet onder de garantie. Onverricht terzake heb ik het dekbed terug in gebruik genomen.

Enige maanden later kreeg ik de opmerking van een logé die in mijn afwezigheid van mijn bed gebruik heeft gemaakt. Het dekbed zou erg veel dons verliezen. Op nadere inspectie van mijzelf hebben zowel ik als de logé dons door de tijk van het dekbed zien steken.

Ik ben nu voornemens het dekbed een tweede maal bij de winkelier retour te leveren. Echter heeft deze al aangegeven niet van de procedure af te wijken en het dekbed opnieuw ter controle te zullen opsturen naar de fabriek. Ook blijkt hij nu nieuwe informatie te hebben over wat is toegestaan in het vrijkomen van dons voor een dergelijk dekbed. Deze informatie is niet met mij overlegd bij aankoop van het product nog bij de eerste retour zending. Ook heeft hij aangegeven dat een mogelijk geschil gerechtelijk zal moeten worden uitgevochten. Hij ziet zichzelf hierin dan ook niet als aansprakelijk maar verwacht dat ik de fabriek aansprakelijk stel voor het geleverde product. Zelf ben ik bang dat een dergelijk juridisch steekspel veel meer zal kosten dan het product waard is.

Graag wil ik weten waar ik sta. Wat zijn mijn rechten? Wat moet ik redelijkerwijs van een dergelijke ondernemer kunnen verwachten?

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.