Beste mensen,
Gisteren kreeg mijn man een schrijven van zijn werkgever waarin vermeld stond dat LAVG Deurwaarders te Groningen een loonbeslag heeft uitgevoerd. De beslagvrije voet was vastgesteld op E 648,09. Het, volgens LAVG, te vorderen bedrag bedraagt E 778,90.
Wij waren totaal overrompeld..aangezien wij NOOIT eerder iets hebben vernomen van LAVG (b.v. aanmaningen, verzoek tot verschaffing informatie beslagvrije voet). Heb contact opgenomen met de werkgever van mijn man, maar die zei dat zij het beslag MOETEN uitvoeren...terwijl de beslagvrije voet NIET klopt. Wij zijn getrouwd, ouder dan 21 jaar met 3 kinderen. Onze huurlasten zijn al E 700, wij betalen E 214,- aan ziektekostenpremies, E 80,- aan overige verzekeringen, E 50 aan Ziggo en moeten ook nog ergens van leven...
LAVG was gisteren telefonisch niet bereikbaar, dus E-mail gestuurd en verzocht de beslagvrije voet aan te passen.
Ook gemeld dat wij het vreemd vinden dat wij NOOIT eerder iets van hun hebben vernomen en dat er nu INEENS loonbeslag is. Naar ons weten is er ook geen rechterlijke uitspraak want we hebben nooit een uitspraak of dagvaarding noch van LAVG noch van de Rechtbank ontvangen.
Navraag bij de werkgever van mijn man levert op dat LAVG meent een vordering te moeten innen voor Ziggo. Vreemd aangezien wij iedere maand aan hun betalen via automatische incasso (en er zijn nooit bedragen gestorneerd). Net telefonisch contact gehad met Ziggo en zij geven aan dat zij GEEN vordering op ons hebben en er niets bekend is in hun administratie hierover. Hoe kan dit?
Nu heb ik uiteraard ook al gegoogled naar LAVG en de ervaringen van anderen met dit bedrijf, welke op zijn mildst gezegd niet "fraai" zijn. Volgens de werkgever kunnen zij het loonbeslag niet ongedaan maken, zij nemen vandaag nog wel contact op met LAVG. Daarnet ook zelf weer gebeld met LAVG en kreeg alleen te horen dat "ze geen boodschap hebben aan ons en ook niet aan de beslagvrije voet" ook zouden ze "geen plicht hebben om informatie en documentatie aan ons te verschaffen inzake de "vordering" van Ziggo.
De zaak klopt dus voor geen kant. En ik vrees dat we dus gewoon E 648,09 uitbetaald krijgen (terwijl als de beslagvrije voet correct wordt gehanteerd dit ongeveer E 1202 moet zijn) en we echt in de problemen gaan komen. De huur en overige zaken kunnen we dan echt niet betalen....en worden we dus opgezadeld met onterechte betaalachterstanden (terwijl we helemaal geen "schulden" hebben) die erg moeilijk zijn om in te lopen....
Het klopt toch dat een deurwaarder sowieso een rechterlijk vonnis moet hebben om loonbeslag te leggen? en dat ze eerst zelf contact moeten opnemen met hun "vermeende" wanbetaler c.q. schuldenaar (nooit iets ontvangen). Wat kunnen we doen? We hebben gisteren LAVG wel verzocht
per ommegaande de beslagvrije voet aan te passen en door te geven aan de werkgever van mijn man. Het onterechte bedrag waar zij menen recht op te hebben, vechten we op een andere manier uit. Grootste zorg is nu...wat als het niet aangepast gaat worden (beslagvrije voet). De ervaringen van anderen met dit bureau zijn weinig hoopvol, aangezien LAVG vaak gewoon niets oplost en de wet aan zijn laars lapt.
Kunnen we iets ondernemen als mijn man, ondanks alle acties, toch maar E 648,09 krijgt uitbetaald?
Ook vind ik het vreemd dat dit incassobureau/deurwaarder al jaren bekend staat om zijn foute handelswijze en hier gewoon mee door kan gaan....