Op vrijdag 10 mei 2013 om exact 16:55 biedt ik een aangetekende brief aan via een servicepunt van PostNL. Het betrof een belangrijke (zakelijke) brief aangaande huuropzegging. De huuropzegging moest aan de wederpartij vóór vrijdag 17 mei 2013 kenbaar worden gemaakt, anders zat ik i.v.m. termijn van opzegging anderhalf jaar aan een duur huurcontract vast. Ik was niet eerder in staat te beslissen omtrent opzegging en heb opzegging schriftelijk aangetekend laten verzenden op dezelfde dag als dat ik deze beslissing heb kunnen maken.
Via Tracktrace.nl heb ik geprobeerd te achterhalen of de zending was afgeleverd of niet, maar tot en met dinsdagavond 14 mei 2013 bleef de status staan op "zending wordt voorbereid door de verzender". In alle redelijkheid vermoedde ik daarom dat er iets misging bij PostNL en heb ik de Klantenservice benaderd. Na 30 min. bellen en eindeloos van het kastje naar de muur te zijn gestuurd, werd mij de mededeling gedaan dat de barcode niet bekend was in het proces van PostNL. Ik kreeg het ondertussen behoorlijk heet onder de voeten wat mij heeft doen beslissen om een klacht in te dienen.
In mijn klacht schreef ik over het feit dat de brief belangrijk en waar de brief over ging (huuropzegging). Tevens vermelde ik dat ik mag vermoeden dat PostNL zijn zaakjes netjes op orde heeft en dat PostNL zorg draagt voor het afleveren van aangetekende brieven. Ook heb ik aangegeven dat - mocht PostNL de brief niet afleveren - ik PostNL in gebreke zou stellen voor alle geleden schade (18 maanden huur). Als reactie kreeg ik terug;
"Van de zending met de barcode 3SRPKS67082****, die u op 10 mei heeft verzonden, zijn geen aanname- en afleverscangegevens aanwezig, waardoor het niet is vast komen te staan dat de zending in het verzendtraject van PostNL aanwezig is geweest. Onderzoek naar de zending is daardoor helaas niet mogelijk.".
Ik reageerde vervolgens met een kritische noot dat desbetreffende reactie behoorlijk onvriendelijk is. Tevens schrijf ik over mijn zakelijke ervaringen met PostNL Express (ronduit slecht) en schrijf ik dat ik PostNL verzoek met een zinnige reactie te komen en dat ik niet uitsluit PostNL in gebreke te stellen. Ik kreeg terug;
"Van de zending met barcode 3SRPKS67082**** zijn geen enkele scangegevens in het proces van PostNL terug te vinden. Dit betekent dat u niet kan aantonen dat de zending in ons proces terecht gekomen is. Derhalve is onderzoek naar de zending dan ook niet mogelijk."
Conclusie: PostNL neemt mij totaal niet serieus en ontwijkt de probleemstelling. Dit gaat niet opgelost worden.
Extra noot; Zowel bij expresslevering als normale verzending gaat het behoorlijk vaak fout bij PostNL. Dit zowel uit eigen ervaring als ervaring van mijn klanten (die regelmatig pakket- of post verzenden).
Naar mijn mening dient PostNL zich verantwoordelijk te houden voor het correct verzenden van pakketten en brieven, mits er geen sprake is van overmacht of overmatige overmacht. Kan de overheid PostNL niet op de vingers tikken?