Geachte heer, mevrouw,
Onlangs hebben wij nieuwe rekeningen geopend bij de SNS-bank.
Tijdens het in orde maken van die zaken is ook een overstapregelinggetroffen. Na een paar dagen bleek echter dat we nergens meer met onze giropasjes konden betalen of geld op konden halen: de postbankrekeningen waren leeg.
Omdat de SNS-bank onze geldstroom drie maandenwilde "controleren" konden we ook nog geen pasjes van die bank aanvragen. We zijnnaar de bank gegaan en hebben gevraagd die regeling te annuleren en kregen het antwoord dat dat niet mogelijk was, een soort "eigen schuld, dikke bult" reactie van de bankmedewerkster. Dat moesten we dan maar met de Postbank regelen, vertelde ze. En de Postbank medewerksters zeiden dat het annuleren toch echt via de SNS moest.
In de tussentijd, om toch geld op de giro te krijgen maakte ik geld over van de SNS-bank naar de giro. Dat geld werd echter per omgaande terug gestort naar de SNS-rekening. In mijn onschuld dacht ik namelijk dat ik als gemachtigde van beide rekeningen daar een volmacht voor had, en dat iedere handeling, ook geld opnemen van de giro, automatisch door de SNS-bank overgenomen werd. Het blijkt echter een volledig electronische handeling te zijn, die overstapregeling.
Een poging om deze regeling te omzeilen, omdat annuleren bij de SNS niet mogelijk was (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de ABN Amro) hebben we een overstapregeling van SNS naar Postbank aangevraagd met daarbij een begeleidend schrijven. Een meneer van de Postbank nam contact met ons op, vertelde dat een overstapregeling niet mogelijk wasmaar bood tenslotte aan om te bemiddelen, echter nog zonder resultaat.
Al die tijd hebben we de boodschappen betaald met contant geld, niet dat ik daar tegen ben, maar in deze tijd erg onpraktisch.
Nu halen we contant geld op van de SNS-rekeningen en storten dat op onze oude Postbank rekeningen. Dat levert verder geen problemen op, behalve dan dat je af en toe met veel contant geld over straat moet, en een extra handeling moet verrichten.
Mijn vraag is of er eenalgemenebepalingisom een overstapregeling te kunnen annuleren, of is heteen kwestie van iedere bank zijn eigen visie? Zoals gezegd de ABN Amro doet het wel, zij het tegen een bepaalde vergoeding.
In afwachting van uw reactie,
vr.gr.
Diederik Willemse