Ik heb 03-11-2005 een Apple IPod Nano gekocht bij Dixons. Ik heb hier vrijwel meteen een hoesje voor gekocht om deze te beschermen. Na iets meer (2 dagen om precies te zijn) dan een half jaar is echter het hold schakelaartje afgebroken (op 5-5-2006).Ik heb de IPod hiervoor op 18-05-2006 teruggebracht naar Dixons. Ze vertelden mij dat Apple €15 zou rekenen als het niet onder de garantie zou vallen. Ik heb duidelijk gemaakt dat ik het er niet mee eens was, maar ze konden er niks aan doen, het was een regel van Apple.Na ongeveer een week kreeg ik het bericht dat de IPod terug was, de beschadiging viel niet onder de garantie en ik moest €15 betalen voor onderzoeks kosten. Reparatie zou €253,.. kosten (ex btw, dit is meer dan een nieuwe IPod Nano). Ze hebben de IPod ook niet naar Apple gestuurd, maar naar een ander reparatie bedrijf.Ik heb hierna meteen naar Apple gebeld om te vragen waarom het niet onder de garantie viel. Zij vertelden mij dat beschadigingen altijd onder 'Customer Abuse' viel en dat dat niet vergoed wordt. Na verder te vragen hebben ze laten weten dat ze nog nooit hadden gezien dat een hold switch los had gelaten en dat het dus niet vergoed werd. Omdat ikaan bleef houden dat ik de IPodaltijd voorzichtig behandeld heb kon ik nog wel langs een Apple center om ernaar te laten kijken. Dit omdat ik ook vertelde dat er helemaal geen beschadigingen waren in de buurt van het schakelaartje. Op de vraag of ik mijn €15 terug kon krijgen als het uiteindelijk toch onder garantie zou vallen kreeg ik het antwoord dat ik dat met Dixons moest regelen, Apple vraagt namelijk helemaal geen onderzoekskosten.Ik ben nu laatst naar een Apple Center gegaan en daar wilden en konden ze niks voor me doen. Een bericht naar Apple sturen om te getuigen dat er geen beschadigingen rondom het schakelaartje zaten vonden ze niet goed omdat ze ermee zouden zeggen dat het niet aan mij zou liggen. Ik heb in de winkel nog een keer naar Apple gebeld, en toen kreeg ik te horen dat langs een Apple Center gaan sowiezo niks op zou hebben geleverd.Ik ben dus voor niks van Den Bosch naar Utrecht gestuurd.
Is er alsnog een manier om mijn IPod te laten repareren onder garantie? In een nieuwsbrief stond laatst dat de fabrikant het eerste half jaar moest aantonen dat de schuld bij de consument ligt, maar dat half jaarwas dus net verlopen (2 dagen sinds de beschadiging, 2 weken sinds het wegbrengen naar Dixons). Is de grens van een half jaar echt een harde grens, of is over de 2 weken nog te onderhandelen?Verder heb ik vanaf het begin aangegeven dat ik aan kan tonen dat ik het niet kapot gemaakt heb door de IPod te laten vallen of ergens tegenaan te stoten. Er zitten rond de hold switch geen sporen van geweld, en de hold switch is zo klein dat ik zelf niet zie hoe ik hem eraf zou kunnen krijgen (met een scroevendraaien of tang ofzo) zonder krassen achter te laten. Apple is echter niet bereid om naar de IPod te kijken, het Apple Center wilde geen uitspraken doen.Als er geen manier is om de IPod te laten repareren, is er dan nog een manier om de €15 onderzoekskosten van Dixons terug te krijgen. Ze hebben mij verteld dat ze niks aan de IPod deden en hem alleen maar naar apple zouden sturen, en dat apple €15 zou rekenen. Dit is dus gewoon niet waar.