BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Inkomsten- en erfbelasting en postuum loon

Bijdrage door gebruiker
14-09-2012
165 keer bekeken
32 reacties
Recentelijk zijn mijn beide ouders overleden (mijn vader eind 2011 en mijn moeder begin 2012). Beide hebben geen testament gemaakt, dus t.a.v. mijn nalatenschap van mijn vader geldt de wettelijke verdeling en van mijn moeder zijn ik en mijn zus de enige erfgenamen. Ik ben nu bezig met het regelen van de laatste aangiften inkomstenbelasting en de aangiften erfbelasting.Omdat ik het belangrijk vind dat ik het zelf snap, probeer ik de aangifte zoveel mogelijk zelf in te vullen, maar het is goed mogelijk dat ik op een moment een deskundige laat beoordelen of alles klopt. Voorlopig ben ik dus zelf aan de slag gegaan, en dat heeft op een aantal punten vragen opgeleverd. Bijvoorbeeld t.a.v. het postuum loon (= nabetaling vakantiegeld AOW/pensioen).

Ik beschrijf hierna hoe het in elkaar steekt zoals ik dat begrepen heb. Ik zou graag horen of het correct is, en als er fouten in zitten, hoe het dan wel zit.

Er zijn 2 mogelijkheden om postuum loon voor de belasting aan te geven: (1) bij de overledene/erflater, of (2) bij de erfgenamen. Voor welke je ook kiest, in beide gevallen heb je met (A) de (aangifte) inkomstenbelasting en met (B) de (aangifte) erfbelasting te maken. Het is dus of 1A en 1B, of 2A en 2B.

De eerste optie is het meest praktisch, omdat het postuum loon opgenomen is in de jaaropgave.

1A: je vermeldt het bedrag van de jaaropgave (incl. postuum loon dus) op de aangifte ib en over dit bedrag (dus ook het postuum loon) betaal je vervolgens inkomstenbelasting. (Sommige bronnen zeggen dat over het postuum loon geen belasting geheven wordt, maar ik vermoed dat dit slechts in speciale gevallen geldt(?).)

1B: het betalen bedrag aan inkomstenbelasting kan je vervolgens wel als schuld op de aangifte erfbelasting vermelden, maar het postuum loon zelf niet, want dit is vrijgesteld van erfbelasting.

Het schijnt ook mogelijk te zijn om het postuum loon bij de erfgenamen op te geven, maar dit lijkt mij lastig voor elkaar te krijgen, en is alleen zinvol als die erfgenamen in een lager tarief dan de erflater vallen (in dit geval is dat niet zo).

Overigens heeft mijn moeder bij het overlijden van mijn vader een overlijdensuitkering ontvangen. Ik begrijp dat een overlijdensuitkering toekomt aan mijn moeder en dus niet in de nalatenschap van mijn vader valt. Hoewel sommige bronnen weer zeggen dat een overlijdensuitkering wel in de nalatenschap valt. Dus, welke versie klopt? Een overlijdensuitkering is vrijgesteld van belasting (indien minder dan 3x maandsalaris) dus deze hoeft nergens vermeld te worden. De uitkering is natuurlijk wel belastbaar in box 3 voor degene die de uitkering krijgt, maar valt verder dus buiten de nalatenschap.

Alvast bedankt voor de reacties.

Fred.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.