BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Krediet ontfutseld door ING-bank

Bijdrage door gebruiker
12-10-2022
161 keer bekeken
14 reacties

Al meer dan 20 jaar ik op mijn eigen prive rekening een zogenaamd 'continue krediet voor ex-studenten' met een krediet van 1000 euro. Wel ruim, voor betaalrekening waarmee ik voornamelijk de boodschappen mee betaal maar op zich is het wel handig om af en toe rood te kunnen staan, nietwaar? De voorwaarde voor het krediet was dat ik eens in de 3 maanden 1 dag positief moest staan. Ik heb altijd aan deze voorwaarde voldaan.

Een tijd geleden kreeg ik ineens een bericht van de ING waarin stond dat ze op 30 september j.l. zouden stoppen met het 'continue krediet voor ex-studenten'. Het zou niet meer van deze tijd zijn. Het product zou komen te vervallen en na die datum zou ik dan opnieuw een rood-staan product kunnen aanvragen. De datum verstreek maar toch bleef het krediet aktief op mijn rekening. Toen ik daar eens over belde was de verklaring dat veel mensen inmiddels hadden aangegeven meer tijd nodig te hebben om hun rekeningen aan te zuiveren. Om deze reden was de vervaldatum (blijkbaar) wat opgeschoven.

Aangezien het krediet toch zou komen te vervallen stelde de medewerker van de ING voor om mijn continue-krediet dan maar meteen op te zeggen, zodat ik dan binnen 3 dagen een nieuw rood-staan product zou kunnen aanvragen op mijn rekening. Iets wat volgens de medewerker ook geen probleem zou moeten zijn. Ik hier toen mee ingestemd en 3 dagen later verdween het krediet inderdaad van mijn rekening en vroeg ik een nieuw 'rood staan' product (ik koos voor 250 euro krediet) aan. Maar wat bleek nu? Ik kon dit niet aanvragen omdat er 'niet genoeg maandelijks inkomen' op mijn rekening zou binnenkomen. Echter, op deze rekening kwam al jarenlang iedere maand minstens 1000 euro binnen! Alleen kwamen deze bedragen van andere betaalrekeningen en niet van salarisbetalingen of uitkeringen. Dat laatste bleek nu ineens een voorwaarde te zijn voor de aanvraag van een rood-staan product! Iets waarover de ING medewerker mij ook niet had geinformeerd! Resultaat is dat ik na decennialang probleemloos gebruik te hebben gemaakt van een continue krediet van 1000 euro nu ineens geen enkel krediet op mijn rekening meer kan krijgen?

Nu onlangs kreeg ik weer een -nieuw- bericht van de ING: Omdat teveel mensen in de problemen zouden komen met de afschaffing van het continue krediet, schorten ze de stopzetting voorlopig op en laten de klanten nu minimaal 3 maanden van tevoren weten wanneer het product dan wel zal worden opgeheven!

Dus nou wordt hij helemaal mooi. Niet alleen ben ik op basis van verkeerde informatie akkoord gegaan met het stopzetten van een krediet waarvoor ik geen vervanging kan krijgen. Nu blijkt dat dit ook niet eens nodig is geweest omdat de lopende continue-kredieten voorlopig gewoon door zullen gaan!

Ik voel mij nu belazerd door de ING. Het voelt alsof ze me middels een truukje mijn krediet afhandig hebben gemaakt. Toch lijkt het erop dat de ING mij dit krediet niet meer zal teruggeven. Hebben meer mensen dit meegemaakt en wat zijn mijn opties hierin? Mag dit zomaar? Had de medewerker mij niet moeten wijzen op het feit dat ik op mijn rekening geen nieuw krediet kon krijgen? En is het feit dat de continue kredieten voorlopig niet stoppen niet een reden om mijn oude continue krediet te herstellen of mij een ander rood-staan product aan te bieden?

Ik heb hierover gebeld met de ING maar krijg niets dan de standaard antwoorden en kom daar geen steek verder.

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.