Ik heb enkele maanden geleden een rekening van Vodafone per ongeluk laten storneren. Het gaat om een Internet Only Sim. De aanmaningen die ik daarop ontving klopten niet. Dit maakte voor mij dat ik het gevoel had veel werk te moeten verrichten dit recht te trekken en deze terzijde legde. Nu rekent Vodafone kosten voor het beëindigen van het contract en heeft Vodafone het bedrijf Intrum Justitia B.V. gevraagd de zaak verder te behandelen. Intrum Justitia rekent vervolgens te hoge incasso kosten. De oorspronkelijke kosten van 19,98 euro zijn naar mening van Intrum Justitia nu 153,- euro geworden. Het gaat om een bedrijfsmatig contract.
Ik heb aan Intrum Justitia B.V. aangegeven dat ze eind deze week een bezwaarschrift zouden ontvangen maar ze blijven maar bellen. Iets heel vreemds is dat ze vaak niks zeggen.
Het niveau van mijn irritatie heeft inmiddels buiten proportionele vormen aangenomen. Het feit dat ik in het verleden in tijden dat ik minder geld en teveel stress had toch maar betaalde maakt dat ik dit bedrijf dit keer absoluut niet meer geld wil geven dan waar ze volgens de rechtspraak recht op hebben.
Ik zoek daarom antwoorden op de volgende punten:
1) Wat gebeurt er met het incassorecht als de bedragen op de daarvoor verzonden aanmaningen niet correct waren?
2) Vodafone is van mening een contract na een enkele storno ( bedragen daarna zijn wel betaald ) te moeten ontbinden. Mag Vodafone de zelf verkozen activiteit "ontbinden van contract" als schade buiten de incassokosten opvoeren? Daarbij ga ik er vanuit dat contracten uiteindelijk altijd worden ontbonden. Het ontbinden van het contract is volgens mij al in het maand tarief opgenomen. Ik zie dit als zelf beschadiging van Vodafone.
3) Vodafone heeft het contract ergens gedurende de maand ontbonden. Mag Vodafone deze maand dan in rekening brengen? Het enige moment waarop ik de dienst van Vodafone in het afgelopen jaar heb gebruikt was tegen het eind van de maand Augustus en toen werkte de verbinding niet meer.
4) Intrum Justitia B.V. rekent teveel incassokosten ( 37,- + 25,- registratie ). Ik weet dat dit als enige punt niet maakt dat ik ze niks meer hoef te betalen; ik kan dit gezien de datum voor 1 Juli alleen naar Voorwerk II verlagen. Hier zit ik alleen met het probleem dat er helemaal niks van de zaak klopt. Kan ik de incasso kosten op grond van punt 1,2,3 weigeren?
5) Intrum Justitia heeft ofwel een erg slechte bel-computer, medewerkers die hun bel-quotum met oneigenlijke telefoontjes vullen of het bizarre beleid te bellen en niks te zeggen. Intum Justitia B.V. heeft inmiddels dus weet van deze rare telefoontjes. Ook bellen ze regelmatig om wel iets te zeggen terwijl ik al heb aangegeven dat ze tegen het eind van deze week een eerder mondeling geuit bezwaar schriftelijk krijgen. Daarbij bellen ze mij inzake een bedrijfsmatige zaak op zaterdag en na 17.00 uur prive. Kan ik dit rare gedrag stoppen? Of moet ik me kinderachtig gaan gedragen en even vervelend de eigenaar van Intrum Justitia om 2 uur s'nachts over deze zaak gaan bellen?
Om de tot nu toe uitgevonden logica achter het bellen te geven; volgens mij is de logica dat ze op mijn vaste lijn wel iets zeggen en op mijn mobiel niks zeggen; behalve als ik mijn mobiel aan iemand anders geef waarop ze weer wel iets zeggen. Totaal bizar. Ik ben al 10 telefoontjes verder en dit zijn tot nu toe mijn bevindingen met betrekking tot het bel onderzoek.
Ik ben blij met elk antwoord, alvast bedankt.