BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

immateriële schade door fouten tijdens de uitvaart

Bijdrage door gebruiker
27-03-2008
71 keer bekeken
25 reacties

Onlangs hebben mijn broer en ik onze vlak achter elkaar overleden ouders gezamenlijk begraven. Met de uitvaartondernemer hadden wij een “draaiboek” afgesproken. Dat is niet goed opgevolgd. Ook heeft men soms niet gedaan wat je redelijkerwijs had mogen verwachten. In totaal zijn er zo’n zes fouten gemaakt. Denk aan het niet zorgen voor misboekjes voor de directe familie voor het volgen van de kerkdienst, het voortijdig de kerk uitdragen van de kist met nog allemaal persoonlijke spullen erop die er buiten deels afwaaiden, het niet uitdelen van de toespraak, het niet oproepen tot het vormen van een “erehaag” en het niet zorgen voor een geluidsinstallatie op de begraafplaats, en ook nog een foutieve rekening. Volgens een medewerker van het uitvaartbedrijf diende er perfectie te zijn. Maar feitelijk was er dus verre van dat.Wij vinden elke uitvaart vooral een zeer uniek, delicaat en immateriëel gebeuren. Bovendien had een van ons psychische problemen en was dat vooraf bekend gemaakt. Maar de uitvaartondernemer [1] zegt nu dat zij alleen (ook geleden) materiële schade kan vergoeden: “Het vergoeden van immateriële schade is helaas niet mogelijk, want immateriële schade heeft te maken met uw beider beleving van de uitvaarten”. Tsja, nogal logisch. Dus dan hoeft maar niets vergoed?!... Goh, da’s makkelijk!... Voor een klacht heeft het bedrijf ons doorverwezen naar de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen [2]. Daarin hebben wij echter geen vertrouwen. Immers, de uitspraken van die instantie die op het internet zijn gepubliceerd (de best genietbare?), tonen dat dit instituut feitelijk een beschermer is van uitvaartondernemers. Dat blijkt ons bijvoorbeeld uit de “schadevergoedingen” die worden uitgedeeld als een uitvaartondernemer fouten heeft gemaakt en die lachertjes of, beter, huilers zijn. We hebben ook nog gekeken naar het reglement van een andere instantie: de Geschillencommissie Uitvaartwezen [3]. Echter, daarin staat dat schade “kan” worden vergoed tot € 5.000 en immateriële schade in het geheel niet… “Kan Niet” ligt op het kerkhof van de geschiedschrijving, denken wij dan. Ook denken wij dat de uitvaartondernemer, het Klachteninstituut en de Geschillencommissie een fundamenteel invoelingsvermogen en besef missen. Zij verstrekken zichzelf daarmee een brevet van onvermogen. - Vraag: Wat vindt U of Jij? Zijn wij gek of zijn zij [1 + 2 + 3] het?!

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.