BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hypotheekadvies Abn-Amro veroorzaakt € 2000,- schade

Bijdrage door gebruiker
15-07-2012
5 reacties
Ik plaats dit bericht hier als waarschuwing voor andere Abn-Amro klanten. Laat elk advies van de Abn-Amro schriftelijk vastleggen en laat dit advies controleren door een andere (hypotheek)-adviseur. Ik ging er vanuit dat advies van de Abn-Amro bank over hun eigen hypotheek producten wel zou kloppen. Niet dus. Zij hebben foutieve berekeningen gemaakt en wijzen nu elke verantwoordelijkheid van de hand.

Wat is het geval. Ik had mijn huis verkocht en had nog geen uitzicht wanneer ik weer een huis ging kopen. Twee keer ben ik naar de Abn-Amro geweest voor een uitgebreid hypotheek gesprek. Het advies was de hypotheek stoppen en de Kapitaal verzekering Eigen Woning ook stoppen. Er is nauwelijks gesproken over de looptijd van de KEW en de bedragen die ik extra zou moeten opgeven aan de belasting waren niet al te hoog (+/- € 1700,- bijtelling).

Helaas pindakaas. “De bank” is vergeten het eerste deel van de KEW mee te rekenen en kwam daarom slechts aan 10 jaar looptijd voor de vrijstelling en kwam zo dus ook uit op bovengenoemde veel lagere bijtelling. Na 5 jaar heb ik deze Abn-Amro spaarhypotheek namelijk om laten zetten naar een Abn-Amro Meegroeihypotheek (waarin ik alleen heb gespaard en niet heb belegd). De KEW is blijkbaar gewoon door blijven lopen en is nu dus op advies van de Abn Amro 2 maanden voor die 15 jaar gestopt. Resultaat is ongeveer € 5500,- extra bijtelling (i.p.v. € 1700,-) en daardoor € 2200,- onnodige kosten.

Reactie bank; “u heeft een verklaring ondertekend voor de gevolgen” en iets in de trant van “u had dit zelf kunnen weten”. In de door mij ondertekende algemene verklaring staan echter geen bedragen of de extreme nabijheid (2 maanden!) van de vrijstelling vermeld. De Abn-Amro ziet deze verklaring blijkbaar als een totale vrijbrief voor onzinnig en niet kloppend advies. Dat ze hun eigen adviseurs niet erg hoog hebben zitten blijkt ook uit hun tweede reden tot afwijzing van mijn klacht. Als consument behoor je blijkbaar evenveel kennis van Abn-Amro produkten te hebben als hun eigen adviseurs.

“De bank” heeft overigens geen antwoord op mijn vraag wat ik voor reden zou kunnen hebben om de KEW 2 maanden voor de vrijstelling te beëindigen. Alsof een goed geïnformeerde consument er bewust voor zou kiezen om € 2000,- meer belasting te betalen.

De klacht ligt inmiddels bij het KIFID.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.