Op 14-01-2012 zouden mijn vrouw en ik naar Gran Canaria vertrekken met Transavia. Enkele dagen voor vertrek bleek dat de vertrektijd van 05.35 was gewijzigd in 15.25 uur (2 vluchten samengevoegd). Niet leuk, maar volgens de voorwaarden mag Transavia dit doen. Toen we op weg waren naar gate D77 werd omgeroepen dat vlucht HV 0161 zou vertrekken via gate D79. Zowel bij gate D77 als D79 stond een Transavia-vliegtuig. Bij gate D79 aangekomen, kwam even later de bemanning van het vliegtuig binnen. Na ongeveer 5 minuten kwam deze terug. Eén van de bemanningsleden vertelde in het voorbijlopen: “Helaas mogen wij niet met u meevliegen”. Een poos later vertelde een grondstewardess dat er iets met het vliegtuig niet in orde was. We moesten wachten. Het was intussen in de wachtruimte zo vol, dat een grondstewardess een andere wachtruimte opende, waar een 12-tal zitplaatsen waren. Veel mensen moesten hierdoor op de grond zitten, of blijven staan. Na geruime tijd wachten werd medegedeeld dat we met een ander vliegtuig en via een andere gate zouden vertrekken. Ook zouden we niet onze gereserveerde zitplaatsen krijgen. Om 16.00 uur moesten we ons bij gate D89 melden. We zouden rond 17.00 uur met een ander vliegtuig vertrekken.
Bij het inchecken bleek inderdaad dat onze zorgvuldig gereserveerde zitplaatsenwerden gewijzigd. Hierdoor kon mijn vrouw niet aan het gangpad zitten, waardoor ze de gehele vlucht met haar knieën tegen de stoel voor haar heeft gezeten
Uiteindelijk vertrokken wij om 17.05 uur met een KLM-vliegtuig, geschilderd in de oude KLM kleuren. Dit hierdoor opvallende vliegtuig hadden we al gezien toen we bij gate D79 stonden te wachten. Het KLM-vliegtuig bleek geen audio- en televisiesysteem te hebben.
Dat was ook een tegenvaller.
Aan het begin van vlucht HV 0161 vertelde de gezagvoerder dat het Transavia-vliegtuig waarmee we eerst zouden vliegen een STERKERE motor had en werd ONGEZET voor een VLUCHT naar Innsbruck. Nu begreep wat bedoeld werd met: “Er is iets niet in orde met het vliegtuig”.
Ik vind het stuitend dat Transavia zo met haar 180 passagiers omspringt!
Ik heb een brief naar Transavia geschreven. De reactie van Transavia was: de veiligheid staat bij ons voorop.
Waar dit op slaat is voor mij een raadsel. Wel weet ik dat passagiers bij Transavia zeker NIET voorop staan.
Mag Tranavia dat zomaar doen?