Vandaag kreeg ik telefoon van mijn Italiaanse schoonouders die in Nederland wonen en geen woord Nederlands spreken. Vervolgens kreeg ik een man van GreenChoice aan de lijn. Ze gingen de buurt rond omdat zoveel mensen goedkoop stroom hadden afgenomen en ze de mensen geld terug wilden geven. Of ze het rekeningnummer mochten noteren. Ik vertelde de man dat dat akkoord is maar dat ik wilde dat mijn schoonouders pertinent NIETS tekenen. Simpelweg omdat ik niet vanaf de andere kant van de lijn kan zien wat er daadwerkelijkgebeurd. Had hij begrip voor. Ze hoefden alleen hun initialen te plaatsen en zouden worden terug gebeld deze week.
Vanavond kwamen mijn schoonouders langs en blijkt dat ze een formuliertje bij zich hadden getiteld ´overeenkomst voor de levering van duurzame energie´. Dat is toch anders dan de man me liet voorkomen. De man heeft niet gewoon het rekeningnummer genoterd maar ergens ingevuld vor automatische incasso! Ook anders dan hij me liet voorkomen.
Onderaan het briefje staan de initialen van mijn schoonvader echter geen handtekening. In hoeverre is GreenChoice gemachtigd dit toch door te zetten, vraag ik me dan af.
Hier is gewoon profijt gemaakt van het niet nederlands kunnen spreken plus dat ze mij aan de telefoon niet eerlijk hebben verteld waar het om ging. En bedankt [redactie-edit: naam verwijderd]. Zo ga je niet met mensen om.
Ik zie dat ik binnen 8 dagen na ondertekening kenbaar kan maken als ik in het geheel geen overeenkomst wil. Ik schrijf voor de zekerheid maar een briefje. Alsof we niets beters te doen hebben.