BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

geschil marktplaats

Bijdrage door gebruiker
27-07-2013
10 reacties
Hallo,

Ik ben de verkopende partij geweest van een digitale fotocamera op marktplaats, welke naar mijn weten en eerlijkheid nog prima in order was en in nieuwstaat verkeerde. De koper heeft de camera bij mij thuis opgehaald, betaald, gecontroleerd en alle mogelijkheid gehad de kwaliteit te kunnen waarborgen. Dezelfde avond stuurde de koper mij een email dat er toch enkele beschadigingen op de sensor zitten, wat voor mij een grote verassing was aangezien ik nooit iets op mijn foto's heb opgemerkt. Je kan dit door middel van speciale software ontdekken blijkt maar er zijn meerdere mogelijkheden om dat te ontdekken. Ik heb dit nooit gecontroleerd omdat ik hier geen reden toe had. De verkoper stelt dan ook om de koop terug te draaien en wilt zijn geld terug.

Nu was ik best bereid om een overeenstemming te treffen met de meneer , omdat dit voor mij ook een verrassing was en had hem direct een email terug gestuurd dat we hier allicht over konden praten. Deze email heeft hem niet bereikt helaas. Dit blijkt 4 uur later wanneer ik nogmaals een email van de meneer krijg, waarin hij direct begint te wijzen naar het juridisch loket en dat ik waarschijnlijk gedacht zou hebben "pech voor de meneer". Hij wilde me er even aan herinneren dat ik niet heb geleverd wat ik heb beloofd in de advertentie, waarin ik heb aangegeven dat de camera in nieuwstaat verkeerd (voor zover ik daar kennis van heb, omdat ik geen uitgebreide test op de sensor heb verricht met de speciale software. Daar had ik simpelweg geen reden toe) Maar omdat de meneer direct begon te dreigen met juridische stappen ben ik zelf het 1 en ander ook even uit gaan zoeken.

In hetzelfde juridisch loket staat ook dat de koper onderzoeksplicht heeft. Dat is dan toch gebeurd op het moment dat hij bij mij is langs geweest om de camera te testen? Hij heeft zelf 2 proeffoto's gemaakt en gecontroleerd. De meneer geeft alleen aan dat je de beschadiging op de sensor niet kan zien op het LCD scherm van de camera, terwijl er wel degelijk methoden zijn om dit op het LCD scherm te kunnen zien. Tevens stond er in mijn advertentie dat de camera een bepaald aantal 'clicks'/foto's heeft gemaakt, dit afgeleid van de bestandsnaam welke in de display van de camera bevindt. Naarmate je meerdere foto's maakt loopt dit op, net als de kilometerteller van een auto. Althans voor zover ik weet maar de verkoper stelt ook dat na het uitlezen van de EXIF informatie van de camera er veel meer foto's zijn gemaakt als dat ik had opgegeven en dit verbaast mij.

Al met al, dit soort dingen had hij allemaal bij mij kunnen testen voordat hij de camera meenam. Ik was er nooit akkoord meegegaan als hij had gevraagd of hij de camera thuis nog verder mocht testen. De reden dat ik deze vraag stel, is omdat ik veel lees over het juridisch loket en het leveren van wat je beloofd hebt in de advertentie. Alleen zie ik dit heel veel gekoppeld aan zaken wanneer het product over de post is verzonden. In dit geval is de koper zelf langs geweest en heeft naar mijns inziens verzaakt in zijn onderzoeksplicht, waardoor hij nu geen poot heeft om op te staan. En nogmaals, ik was best bereid om met de meneer tot een oplossing te komen maar omdat hij direct begint te dreigen met een rechtszaak en dergelijke, heeft hij zijn eigen glazen ingegooid.
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.