Ik heb een probleem met de afhandeling van een foutief gestorte sealbag. Mijn contante praktijkinkomsten ad 760 euro heb ik op 02-04-2013 afgestort middels een sealbag met een sealbagformulier van de Rabobank. Toen ik na een maand bemerkte dat het geld nooit op mijn rekening was terecht gekomen, heb ik contact opgenomen met de bank. Het bleek toen dat ik een verouderd sealbagformulier heb gebruikt: het behoorde nog bij mijn Raborekening die ik in 2008 heb opgeheven. Niet zo handig natuurlijk, maar ik verwachtte dat dit zo weer teruggedraaid kon worden. Dat viel nogal tegen: de bank heeft het rekeningnr weer uitgegeven aan een ander, en de bank zegt mij dat zij louter kunnen vragen of diegene het weer terugstort, maar verder geen stappen kunnen ondernemen. Na verstrijking van een periode van 4-6 weken geeft de bank dan de adresgegevens van de begunstigde door aan de gedupeerde, die vervolgens zelf moet proberen middels brieven het geld weer terug te krijgen.
Dit is een merkwaardige gang van zaken:
-waarom heeft de bank geen check gedaan van naam en rekeningnummer?
-wat zijn de regels voor heruitgave van een rekeningnummer?
-er was geen sealbagovereenkomst, toch is er nu een sealbag op afgestort
Kortom: kan de Rabobank werkelijk de verantwoordelijkheid volledig afwentelen op de klant?
Mij is nu aangeraden om:-
- schriftelijk een officiele klacht in te dienen bij de bank,
- nog een brief in het Pools te schrijven naar begustigde (hij blijkt Poolse nationaliteit te hebben)
- desnoods aangifte bij de politie te doen, mocht het geld niet vrijwillig teruggestort worden.
Heeft iemand hier inzichten over/ervaring mee gehad?