Mijn dochter is met de bus naar school en stapt uit. Binnen 10 minuten realiseert ze zich dat ze haar schooltas (laptop + ID + boeken) in de bus heeft laten liggen. Dom natuurlijk en eigen schuld! Maar dan komt de situatie die ik niet kan begrijpen.
Mijn dochter belt EBS en geeft aan dat ze net is uitgestapt, daar zeggen ze er niks aan te kunnen doen en dat "als het gevonden wordt, binnen 3 dagen op een verloren voorwerpen website komt en als ze de ID zien dan wordt het bij de gemeente afgeleverd". De conciërge op school kan dit uiteraard niet geloven dus belt ook met hetzelfde resultaat en ook mijn telefoontje resulteert niet anders.
Nu doen zich dus meerdere problemen voor. Op het moment van bellen ligt die tas (hoogst waarschijnlijk) gewoon nog in de bus. De chauffeur kan worden ge-contact om de tas te pakken. Niet handig, dat snap ik ook wel, maar zo ging dat vroeger bij de ZWN ook (ook ik heb dit wel eens meegemaakt). Wat nu gebeurd is dat er verwacht wordt dat 1) de chauffeur ook werkelijk een rondje door de bus doet na zijn rit en 2) dat de tas daar dan nog ligt, of 3) een eerlijk persoon die bij de chauffeur afgeeft.
Helaas toont de mensheid zich hier van de slechtste kant en is de tas meegenomen door iemand met slechte bedoelingen.
De ellende is dat wij nu dus hoge kosten hebben omdat EBS hier de klant niet voorop zet. Daarnaast vind ik het nogal raar dat wij kennelijk maar 3 dagen moeten wachten terwijl er wel een ID in de tas zit die kan worden misbruikt. ID als vermist/gestolen opgeven duurt nl ook een paar dagen aangezien mijn dochter 12 is en nog geen DigID heeft wat kennelijk nodig is om dit te doen. Maw, zo maak je misbruik wel makkelijk waarbij we nog hogere kosten zouden kunnen hebben.
EBS geeft aan dat dit allemaal eigen risico is maar ik vind dat EBS hier wel degelijk wat te verwijten valt of is dat juridisch onjuist? (ik kan immers nooit garanderen dat de tas wel terug zou zijn geweest als ze direct de chauffeur hadden ingeschakeld.