Regelmatig heb ik klachten gelezen over Corendon in V&B. Desalniettemin hebben wij er onlangs een vakantie geboekt (hoeraverhalen lees je immers niet in deze rubriek) maar helaas moeten wij aanschuiven in de rij van klagers. Onze oorspronkelijke vlucht naar Izmir werd geannuleerd, omdat het vliegtuig niet vol zat. We werden hierover 6 dagen voor vertrek gemaild op een knullige wijze. Het leek er op het eerste oog op dat de vluchtverandering alleen bestond uit een tussenlanding. Dat was de eerste regel. Daaronder volgden onze namen, daaronder boekingsgegevens, dan een grote lege ruimte en als je helemaal doorscrolde stonden daar pas nieuwe vluchtgegevens met codes van de luchthavens. We werden gevoegd bij een latere vlucht naar Istanbul, waarna wij door zouden vliegen naar onze eindbestemming. In plaats van om 05.10 uur zouden we om 14.45 uur vliegen, wat tenslotte 15.30 uur werd. We waren, mede door de tussenlanding, pas tegen 23.30 uur in ons hotel, ca. 12 uur later dan wanneer alles zoals gepland was verlopen. We hadden niets meer aan deze dag.
Vanwege het geplande vroege vertrek van onze oorspronkelijke vlucht met een inchecktijd om 03.10 uur hebben wij een hotelkamer geboekt op Schiphol. Die konden wij niet meer annuleren, we zijn er dus toch maar gaan overnachten. Prijs: 99 euro.
Het betrof een all-inclusive reis, maar door onze late aankomst hebben we geen maaltijden en drankjes in ons hotel kunnen nuttigen. We hebben deze op Schiphol en in het vliegtuig moeten kopen.
Corendon stelt in z'n algemene voorwaarden dat zij voor dit soort zaken niet aansprakelijk zijn. Maar is dat wel zo? Volgens de Europese verordening van 2005 zouden we recht hebben op compensatie en vergoeding van de gemaakte hotel- en maaltijdkosten. Overigens werden die voorwaarden ons pas samen gemaild met de tickets, niet tijdens de boeking.
Hebben wij recht op compensatie en onkostenvergoeding (hotel) en zo ja, welke bedragen kunnen wij dan claimen? (We hebben geen bonnen van eten en drinken op Schiphol en in het vliegtuig).
(Trouwens, nog een miskleun: wij hadden een hotel uitgekozen dat volgens Corendon 5 sterren heeft. Later zag ik dat alle andere touroperators dit hotel met 4 sterren belonen. Bij vergelijking met andere 5* hotels stak het onze er pover bij af).