BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!

CAO of arbeidscontract

Bijdrage door gebruiker
30-08-2011
5 reacties
Mijn man werkt als hovenier en heeft een contract bij zijn werkgever.
Artikel 1 staat dat mijn man per .... 2003 in dienst is genomen als hovenier en wordt betaald via de CAO.
Art. 2 en art. 3 gaan over salaris en secundaire voorwaarden volgens de CAO voor het hoveniersbedrijf.
Art. 3 staat nog het gemiddelde aantal uren per week, vakantiedagen, ATV dagen en 30 dagen die gereserveerd moeten worden voor januari en februari voor de overbrugging.
Nu beweerd de werkgever dat die 30 dagen overbrugging zijn vanaf 1 december ( volgens CAO)
Mijn man heeft nog 23 vakantiedagen staan en krijgt op 1 januari daar weer 45 dagen vakantiedagen bij.
Nu krijgt mijn man dit jaar geen vrij meer om nog 5 dagen op vakantie te gaan omdat zijn werkgever beweerd dat mijn man nu 30 vrije dagen moet overhouden voor de periode december, januari, februari.

Eigenlijk zijn mijn concrete vragen:
Als er in 2003 een arbeidscontract is afgesloten met beider goedvinden en 1 van de overeengekomen artikelen anders is als de CAO, mag de werkgever dit dan eenzijdig veranderen.

Gaat een CAO boven een arbeidscontract. Of is het arbeidscontract bindend?

Tevens staat er in het arbeidscontract dat de werkweek 40 uur is en op de salarisstrook ( maand salaris) staat dat mijn man zijn werkperiode 160.33 uur is.
Als ik dat omreken ( 160.33 x 12 : 52 ) krijgt hij voor 37 uur uitbetaald.

Ook zegt de werkgever dat er in de CAO staat dat er 35 dagen moeten worden gereserveerd voor de winteronderbreking.
( Wij kunnen dat echter nergens in de CAO terug vinden. En daarbij staat in het arbeidscontract 30 dagen)

Wie o wie kan ons hierin wijzer maken?

Met vriendelijke groet, Monique

Wij willen naar de werkgever absoluut niet moeilijk doen maar als de werkgever op zijn strepen wil gaan staan dan willen we ook weten wat rechtmatig is en wat niet.
Delen:
Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Antwoorden (0)