BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

camera defect bij levering, garantie winkel of fabrikant?

Bijdrage door gebruiker
  •  
  •  
11-02-2006
  •  
10 antwoorden
  •  

Enige tijdgeleden heb ik bij een electronicazaak een digitale camera aangeschaft. Thuisgekomen de batterijen er in gedaan, datum ingesteld,en een paar proeffoto's gemaakt. Camera uit gezet en weer aan, wat bleek opnieuw werd gevraagd de datum in te stellen. Dit bleef steeds maar terugkomen. Toch maar even teruggegaan naar de winkel. Daar had men het vermoeden dat de knoopcelbatterij leeg was, en daardoor de datum niet onthouden werd, en die zouden ze bestellenals de batterij binnen was zouden ze bellen. Na een tijdje toch maar even naar de winkel gegaan, want geen telefoon gehad. Er was een nieuwe batterij, meegenomen en geplaatst. Maar het euvel met de datum bleef.

Vanmorgen met het toestel naar de winkel gegaan en aangegeven dat dat niet de oorzaak is. De reactie was dat ze het toestel op zouden sturen naar de fabrikant. Ik ben hier niet mee accoord gegaan.Ik koop iets met de intentiedat hetfunctioneerd, en niet ietswat na aanschaf eerst noggerepareerd dient te worden.

Naar mijn mening dient de winkelier mij niet op de fabrieksgarantie af te wimpelen, maar dient hij bij verkoop zelf garant te staan voor het geleverde. Dit omdathetbij aanschaf kapot was en nietna gebruik. Ik heb de verkoper voorgesteld het toestel met een ander in de winkel voorradig exemplaar om te ruilen en dat hij er dan zelf maar met de fabrikant uit moest komen. En desnoods maar gewoon mij het aanschafbedrag retour moest doen ipv een vervangend toestel. Dit was voor de winkelier niet mogelijk, dat deden ze nooit.

In hun leveringsvoorwaarden ( van de stichting nederlandse fotovakhandel) staat echteriets omschreven:

1.7 levering materialen

In geval van levering van ondeugelijk lichtgevoelig materiaalen/of materiaal voor beeld-, geluid- of informatieregistratie strekt de aansprakelijkheid van de winkelier niet verder dan tot vervanging of terugbetaling van de aankoopsom. Geen aanspraken worden aanvaard dan tegen overlegging van de aankoopbon.

Mijn vraag is nu, dien ik te accepteren dat het toestel gerepareerd wordt door de fabrikant? En ik dus een gerepareerd toestel voor nieuw heb gekocht? Of dient de winkelier zijn verantwoording te nemen en mij dan wel vervanging, dan wel het aankoopbedrag aan te bieden?, na deze aanvaring van vanmorgen is dat laatste datgene wat ikprefereer.

Graag uw hulp

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.