Ik ben mijn hypotheek aan het oversluiten van de postbank naar argenta.
Om van de postbank hypotheek af te komen moet ik een boete betalen die met de volgende formule berekend wordt.
Hypotheeksom (100000) - 20% jaarlijks vrij aflosbaar (20000) = restschuld (80000).
Huidige rente rentevast periode (4,85%) - actuele rente (4,5%)=renteveschil (0,35%)
Restant rentevast periode = 119 maanden
80000*0,35%/12*119=2776.66.
Nu is mijn vraag: Ik mag toch elk jaar die 20% vrij aflossen, dus zou na 12 maanden de restschuld weer met 20% verminderd moeten worden tot er na 48 maanden geen restschuld meer is.