Hallo Allen,
Een algemene vraag; Onlangs viel in mijn woning de stroom uit.Zomaar s'middags terwijl ik achter mijn PC zat.Onderzoek en even vragen bij de buren leverde het vermoeden van een defecte hoofdzekering op.Storing gebeld.Binnen een half uur monteur aanwezig.Binnen 5 minuten defecte hoofdzekering van 20A vervangen door een nieuwe van 25A.Tegelijk beide andere hoofdzekering van de 3 fasen ook verhoogd naar 25A.Nadat de de monteur van het door ENEXIS ingehuurd beveiligingsbedrijf de kast verzegeld had,kwam een nota van 75 euro op de proppen.Geluk was dat de monteur de zekering(en) verhoogd had naar 25A.Zodoende kon een korting van 20 euro toegepast worden en was de nota nog maar 55(!) euro.Als er slechts een zekering (een fase) in de kast was geweest was de vervanging/verhoging ,,gratis'' geweest.Mijn vraag...ik was helemaal niet op de hoogte van het feit dat vervanging van een of meerdere zekeringen voor rekening van de gebruiker is.Navraag aan verschillende mensen bevestigd,dat niemand op de hoogte is van,dat storingen en reparaties VOOR de meter voor rekening van de gebruiker zijn.Immers als er een gasmeter of de afsluiter voor de meter defect is,is dat toch ook voor rekening van de netwerkeigenaar.In mijn geval is dat ook ENEXIS...ESSENT heeft mij bevestigd dat hun alleen voor levering van energie zijn en dat ENEXIS de beheerder van de netwerken is.Dat is sinds de liberalisering van de energiebedrijven zo.ENEXIS beweert (telefonisch) dat hun reparatiebedrijven inhuren voor dit soort storingen en dat daarvoor betaald dient te worden omdat als het gratis zou zijn er sprake is van oneerlijke concurrentie.Mijn vraag,waar het geld voor hun organisatie (salarissen,bonussen enzz..enzz.)vandaan wordt gehaald als er geen of weinig storingen zijn,bleef onbeantwoord.Ik neem aan dat dit betaald wordt door de compagnon ESSENT van de forse energieprijzen,vastrechten en allelei verzonnen heffingen.En maar zeuren om toch maar klant te blijven met 3 jaars of langere contracten.Service en dienstverlening moet dan maar door de beurs van de consument gaan.
Wie heeft ook ervaring met dit soort zaken en is het wel terecht dat de zogenaamde beheerder ons laat bijbetalen aan dit soort storingen.
Groeten van Piet.