BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Automatische verlenging lexa.nl

Bijdrage door gebruiker
05-03-2013
56 keer bekeken
11 reacties
Hallo,

Afgelopen week zag ik op mijn rekening overzicht maandelijkse betalingen die me niet bekend voorkwamen. Ik heb het nagezocht en ze bleken te lijden naar lexa.nl, waar ik me ooit eens voor een proefabonnement heb aangemeld.

Ik ben er van overtuigd dat ik mijn account heb opgezegd voor het verlopen van de proefperiode, maar kan dat niet bewijzen en de support medewerkers van lexa.nl beweren dat dit niet zo is. Ik snap dat ik daar weinig kans maak.

Maar in mijn ogen is het niet toegestaan om een proefabonnement zomaar automatisch te verlengen, daar heb je toch minstens toestemming voor nodig dacht ik. Bij de aanmeldprocedure van lexa.nl heb je de mogelijkheid om niet automatisch te verlengen, maar daarvoor moet je juist een vinkje AAN zetten. Doe je niets, de standaard instellingen, dan wordt er dus automatisch verlengd.

Dat lijkt mij een onrechtmatige gang van zaken. Vergelijk het met het vinkje voor de algemene voorwaarden; daar moet je ook altijd expliciet zelf een vinkje voor zetten om akkoord te gaan. Anders bestaat de mogelijkheid dat je het niet hebt gezien, overheen hebt gescrolled, etc.

Mijn vraag is dus: in hoeverre kan ik lexa.nl dwingen om de maanden, waarin ik de site in het geheel niet gebruikt heb, te restitueren? Ik hoopte erop dat ze zo klantvriendelijk zouden zijn dat ze er niet moeilijk over zouden doen, maar dat blijkt na enkele mailwisselingen met de support desk dus niet het geval :(


Alvast bedankt voor de tips, Jasper
Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.