BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Automatische incasso zonder factuur en abonnement

Bijdrage door gebruiker
26-08-2007
3 reacties

Goedendag,

vorig jaar heb ik mijn ADSL-abonnement bij Orange opgezegd. Hiervan 2 keer bevestiging van hen gekregen en per 1 januari van dit jaar was de verbinding ook inderdaad afgesloten. Alle facturen tot die datum waren betaald. In de ontvangen bevestigingen van Orange stond ook dat per 1 januari mijn e-mail adres bij hen niet meer toegankelijk zou zijn.

Op 1 feb. van jaar incasseren ze weer een bedrag (6,50). Ik heb bij de bank teruggedraaid en de incasso stopgezet. Waarom dit bedrag werd geincasseerd weet ik niet, want facturen werden altijd digitaal verstuurd en dat mailadres was niet meer toegankelijk.

Vervolgens krijg ik een herinneringbrief waarin staat dat ik niet heb gereageerd op de herinnering die naar mijn e-mailadres is verstuurd (die was afgesloten) en ik had een achterstand van 16,49 (elke specificatie hiervan ontbreekt). Later de volgende aanmaning, waarin 50 euro aan afsluitkosten in rekening wordt gebracht (ik was 1 januari a afgesloten). Na wat briefverkeer krijg ik een verontschuldiging, omdat mijn abonnement nog niet administratief was opgezegd, dat was bij deze gebeurd.

En vervolgens begint het verhaal opnieuw. De exact zelfde brieven volgen en uiteindelijk word ik voor de 3e keer "afgesloten" voor 50 euro.

Nu krijg ik brieven van Intrum Justitia, waarin staat dat ik de facturen van december tot en met juli niet heb betaald. (terwijl het eerst obver een incasso van februari ging). Gebeld en gemaild met Intrum met de uitleg. De schuld is nu opgelopen tot ruim 181 euro. Hun verklaring is nu dat ik de laatste factuur (welke weet ik niet) niet heb betaald en voor iedere mislukte incasso moet ik 50 euro betalen. Ik betaal nu dus ineens niet meer voor het steeds weer afsluiten, maar voor de mislukte incasso's...

Mijn vraag is nu deze; wat zijn mijn rechten in deze? Ik heb nooit een factuur voor 6,50 ontvangen en zij hadden volgens mij dus geen recht om te incasseren. Min abonnement was beeindigd en ik had gene openstaande facturen. Sta ik in mijn recht? Mogen zij zo maar een andere reden geven om die 50 euro te verantwoorden? Wat kan Intrum doen? Ik zou e.e.a. willen laten voorkomen, want een rechter kijkt misschien wel objectief naar dit verhaal. Wat zijn mijn rechten als er een deurwaarder op de stoep staat (deze verwacht ik binnenkort...)

Iedere suggestie is welkom.

Met vr.gr. Rick Broek

Delen:

Deze vraag is gesloten.
Het is niet meer mogelijk te antwoorden of te reageren. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vraag en antwoorden sluiten mogelijk niet langer aan op de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.