BNNVARA Logo
NPO
Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Kabelbreuk in vaatwasser van 4,5 jaar – Keukenkampioen biedt €10 vergoeding?

Bijdrage door gebruiker
15-10-2025
17309 keer bekeken
7 reacties

Eind 2019 is bij mij een keuken geplaatst door Keukenkampioen. Al in februari 2021 brak een scharnier van de deur van de vaatwasser, waarna een vervangende Indesit-vaatwasser is geleverd. Begin oktober 2025 stopte deze met werken.

De door Keukenkampioen ingeschakelde servicedienst van de fabrikant stelde een kabelbreuk tussen kuip en deur vast.

Ik heb hiervoor een vast tarief van €219 betaald aan de monteur.

Volgens de monteur was dit “slijtage”, maar naar mijn mening kan een kabelbreuk op die plek niet als normale slijtage gelden. De bedrading in de deurscharnierzone is intern onderdeel van het ontwerp, en hoort niet al na 4,5 jaar gebruik te breken.

Ik heb bij Keukenkampioen een beroep gedaan op wettelijke conformiteit (artikel 7:17 BW): een vaatwasser hoort bij normaal gebruik langer mee te gaan dan 4 à 5 jaar. Zij hanteren een vaste levensduur van in dit geval (slechts) zes jaar, en boden achteraf slechts €10 vergoeding op de reparatiekosten. Vóórdat de monteur was gekomen hielden ze een vergoeding van 25% (1,5/6 jaar resterend) voor, mits oorzaak niet bij gebruiker zou liggen.

Ik heb inmiddels melding gedaan bij ConsuWijzer (ACM), maar ik ben benieuwd hoe anderen hiertegen aankijken:

➡️ Is het terecht dat Keukenkampioen dit als “slijtage” ziet en slechts €10 vergoedt?

➡️ Of valt zo’n kabelbreuk volgens jullie (en eventueel juridisch gezien) onder een constructie- of materiaalfout?

Delen:

Reageer

Laat een antwoord achter. Je kunt ook reageren op anderen. Lees onze spelregels.